Varningen: Var tredje bilist vet inte hur däcken monteras

Många byter till vinterdäck själva – men det gäller att se upp. Var tredje bilist vet inte hur däcken ska monteras.
– I värsta fall kan det resultera i en olycka, säger Niklas Karlsson på ­Skellefteå ­Gummi.

9 oktober, 2017. Senast uppdaterat 13:51

SKIFTA TILL VINTERDÄCK: Sök ledig tid här

Från den 1 december till den 31 mars är det krav, enligt lag, att du har ­vinterdäck. De flesta svenska ­bilägare väljer att själva byta däck på sina bilar – men inte så många tänker på att det är ett tungt och tidsödande jobb. Eller att du riskerar att utsätta dig och din familj för livsfara.

Bästa däcken bak

Niklas Karlsson påpekar att de bästa däcken ska sitta där bak. Det är dessutom viktigt att däcken har rätt ­rotationsriktning. Därtill måste mönsterdjupet vara minst 3 ­millimeter vid vinterväglag. Tre punkter många Skelleftebor slarvar med.
– Däcken med bäst mönsterdjup ska ­monteras bak, annars ökar risken att få sladd – vilket i värsta fall kan resultera i en allvarlig olycka. Med kunskap och enkla medel kan du se till att du kör trafiksäkert, säger Niklas Karlsson.

En färsk undersökning ­bekräftar det som sägs ovan; att många ­bilister inte vet hur de ska ­använda däcken.
Tre av tio bilister, 30 procent, svarade att vinter­däcken med bäst mönsterdjup ska vara ­monterade fram. Något som alltså är helt fel.
– Dessutom verkar folk bli allt sämre på att ta ­hänsyn till väglaget, konstaterar Niklas ­Karlsson på Skellefteå Gummi.

En fråga om trafiksäkerhet

Skellefteföretaget, med nära 30 års erfarenhet av att byta vinterdäck, vet att bra däck är en fråga om trafiksäkerhet. ­Lagom till ­vintersäsongen har ­Skellefteå Gummi storsatsat och investerat i en helt ny ­maskin för hjulinställningar. Den klarar alla typer av fordon.
– Vare sig du vill byta däck på ­personbil, lastbil, mc eller ­husbil har vi lösningen. Vi monterar dina vinterdäck på nya eller befintliga fälgar, säger Niklas Karlsson.

Däcken med bäst mönsterdjup ska ­monteras bak, annars ökar risken att få sladd – vilket i värsta fall kan resultera i en allvarlig olycka. Med kunskap och enkla medel kan du se till att du kör trafiksäkert.

5 tips – det här bör du tänka på

  • Byt däck i tid för att vara på säkra sidan. Lagen säger minst 3 millimeter mönsterdjup på vinterdäck.
  • Välj typ av vinterdäck efter dina behov. Inga däck är bäst på allt.
  • På våt is fungerar dubbade vinterdäck bäst, men använd inte dubbdäck i ­onödan. De ökar bullret och sliter loss ­partiklar från vägytan som försämrar ­luften.
  • Om du oftast kör på barmark kan dubbfria vinterdäck vara ett bättre val.
  • Använd aldrig sommardäck på vintern.

 

SKELLEFTEÅ GUMMI

9 oktober, 2017. Senast uppdaterat 13:51

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15