Stigs startar drive in

Tårtor, bakverk och lättare maträtter.
Som första café öppnar Stigs konditori en drive in, där Skellefteborna kan köpa med sig mat – utan att behöva kliva ur bilen.
– Vi verkar inom en bransch som står inför en kris och då får man komma på nya coola lösningar, säger Per Boström.

1 april, 2020. Senast uppdaterat 16:02

Projektet har gått fort. Pär berättar att idén visserligen funnits med i bakhuvudet i flera år, men på grund av rådande läge och den jättekris som restaurang- och kaféverksamheterna befinner sig i har förverkligandet påskyndats. För två veckor sedan började planeringen och går allt som planerat hoppas Stigs konditori öppna sin drive in redan på fredag.
– På det här sättet kan vi fortsätta vår verksamhet, oavsett vilka nya lagändringar som görs, säger Per Boström och fortsätter:
– Via vår nya hemsida, som lanseras inom kort, kommer kunden kunna klicka hem allt från menyn; från våra klassiska bakverk och tårtor till lättare rätter såsom kebab och plättar.

Det är en stor investering vi gör på ett unikt projekt, som kommer att förfinas allteftersom.

Även om projektet påskyndats de senaste veckorna är tanken att det ska vara permanent, även efter att kristiderna är över.
– Det är en stor investering vi gör på ett unikt projekt, som kommer att förfinas allteftersom. Till exempel kan vi inte göra några markarbeten nu utan det får vänta till sommaren. Det här är något som saknats i stan, en drive in med många hälsosamma alternativ som sallader samt klämmackor, som vi hoppas och tror ska locka Skellefteborna, säger Per.

1 april, 2020. Senast uppdaterat 16:02

Skellefteföretag ställer om – producerar 50 000 skyddsrockar

Skellefte Reklam brukar tillverka skyltar, dekaler och banderoller.
Från och med i morse ställde de om för att kunna massproducera skyddsrockar.
– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefte Reklam är totalleverantör inom reklam och hjälper vanligtvis lokala företag med olika reklamprodukter och tjänster.

Samtidigt har det blivit uppenbart att det saknas tillräckligt med skyddskläder på länets sjukhus och inom vården.

Det har gjort att Skellefte Reklam delvis valt att ställa om sin produktion för att kunna massproducera skyddskläder.

Nu har företaget fått beställningar på 50 000 skyddskläder från Skellefteå kommun och Region Västerbotten.

– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

Personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer.

Per Boström berättar vidare att personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer, som kommer att jobba treskift och totalt kunna producera 2000 skyddsrockar per dygn.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefteföretag växer – dubblar antalet butiker

Skellefteföretaget Elon Bogården, med vd:n Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson som en av delägarna, expanderar vidare.
Från och med i dag förvärvar man två nya butiker, Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander Berglund.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37

Från en till fyra butiker – på ett år. Det har onekligen gått undan för gänget bakom vitvarubutiken Elon Bogården. Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson har förädlat konceptet som bygger på att besöket ska vara en upplevelse.
I butiken på Erikslid har fullt funktionsdugliga utställningskök installerats, allt för att skapa en helhetsupplevelse för kunderna.
– Vi försöker ständigt anpassa oss efter kunderna och deras behov; här ska du inte bara kunna uppleva ett kök utan också prova till exempel en sous vide, äggkokare eller ett våffeljärn, säger Alexander Berglund.

Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål.

Den första butiken kompisarna tog över har på kort tid blivit en jättesuccé och efter det har Alexander som vd för Elon Bogården förvärvat ytterligare butiker i Sverige. I oktober 2019 tog han över Elon på Kungsholmen och från och med i dag håller han i rodret för ytterligare två butiker; Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander.
Trots det allmänna världsläget tror han starkt på Skellefteås utveckling i allmänhet och den södra sidan av staden i synnerhet.
– Det byggs och det planeras nya handelsplatser, inte minst på den södra sidan av Skellefteå – som vi ser en enorm potential i, säger Alexander och fortsätter:
– Nu kan vi komma närmare kunderna och ta nästa steg som företag. Upplevelse och inspiration är nyckelord som även i fortsättningen kommer att göra att våra butiker sticker ut.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37