Slipp värk i fötterna – forma pjäxan efter foten

Här är knepet som garanterat kommer att göra dig till en bättre alpin skidåkare.
Fixa dina pjäxor hos Skifix – som anpassar pjäxan exakt efter din fot.
– Det här passar alla, från motions- till racingåkaren. Pjäxorna är det viktigaste i den alpina utrustningen, säger Skifix ägare Niklas Kassberg Wall.

19 februari, 2018. Senast uppdaterat 13:12

Har du haft ont i fötterna efter en dag i backen? I så fall är du inte ensam. Ofta beror det på att pjäxan inte är anpassad efter din fot.

– Något man ska veta är att ingen fot är rak, medan alla pjäxor är raka när man köper dem, säger Niklas Kassberg Wall, Skifix ägare.

Därför säger det sig självt att det är att föredra att forma pjäxan efter foten – så kallad bootfitting – och det är Skifix experter på.

– Ingen fot är den andra lik, inte ens dina egna. Du har två olika fötter och behöver anpassa pjäxorna därefter, säger Niklas Kassberg Wall.

Att fixa pjäxan är viktigt av många anledningar. Till exempel ska knäna vara i rätt vinkel och att foten är tillräckligt stabiliserad.

Skifix börjar med att analysera dina fötter. Därefter hittar de lämpliga pjäxor och sedan formgjuts sulorna och därefter åtgärdas inneskon och plasten vid behov.

– Att fixa pjäxan är viktigt av många anledningar. Till exempel ska knäna vara i rätt vinkel och att foten är tillräckligt stabiliserad. Fixar man det här kommer det garanterat att göra skidåkningen roligare, säger Niklas Kassberg Wass.

– Alla har olika krav. Motionsåkaren vill ofta ha hög komfort och värdesätter att foten är stabil i pjäxan. De mer avancerade åkarna vill oftare ha tajtare pjäxor för bättre kontroll.

Specialanpassa efter fötterna

Niklas Kassberg Wall har jobbat med pjäxor i över 17 år och de senaste åren har det blivit fler och fler som insett värdet i att ha pjäxor som är specialanpassade efter sina fötter. Därför har Skifix kunder från Skellefteå, Haparanda och Kiruna.

– Att folk åker så långt för att hitta den perfekt anpassade pjäxan är förstås jätteroligt. De här kunderna frågar inte ens efter priset utan de säger bara ”ge mig rätt pjäxa”, säger Niklas Kassberg Wall.

Vill du också förbättra din skidåkningen? Kom in till Skifix på Kopplingsvägen 10 A och köp pjäxor som är specialgjorda för just din fot.

Skifix

  • Skifix har pjäxor till alla åkare.
  • Comfort, gåläge, pist, junior och race.
  • Vi anpassar pjäxan just för din fot.

För mer info – läs här.

19 februari, 2018. Senast uppdaterat 13:12

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15