Skellefteföretaget – Norrlands nya nav

Kort produktionstid, hög standard och en besparing på 60 procent.
En omöjlig uppgift?
Inte för Caverion i Skellefteå – som på kort tid blivit ett nytt växande nav i Norrland.
Här berättar Johan Berglund och Nina Södergren om nyckeln till succén.

20 september, 2018. Senast uppdaterat 12:53

För drygt fem år sedan bildades Caverion genom en separation från YIT Group och nu finns företaget på nära 80 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Under fjolåret omsatte koncernen 2,3 miljarder euro.
Sedan 2013 finns Caverion på Norra Järnvägsgatan 64 i Skellefteå, och man har redan 90 anställda. Det kommande året planerar man dessutom att växa med ytterligare 20 medarbetare.

– Vi växer så det knakar, både på uppdragssidan och med rekrytering av kompetent personal, säger Johan Berglund, distriktschef på Caverion i Skellefteå.

”Mitt i en revolution”
Skellefteåföretaget hjälper till med smarta tekniska lösningar och tjänster för byggnader, industriprocesser och infrastruktur.

– Vi befinner oss mitt i en revolution full av möjligheter, digitaliseringen. Frågan är inte om vi vill vara en del av revolutionen, utan vilken roll vi vill ha i den och hur vi ska dra nytta av den, säger Johan Berglund.

Vi har hittat ett arbetssätt som är väldigt lyckosamt. Traditionellt sett jobbar man mer uppdelat, men vi har ett nära samarbete och kan komma överens mellan disciplinerna.

Ett av många lyckade projekt för Skellefteåföretaget är Abisko forskningsstation. Caverion styrde totalentreprenaden från Skellefteå, och lyckades inte bara uppfylla förväntningarna på energibesparingen. Uppvärmningskostnaden sänktes dessutom med hela 60 procent.

Nyckeln till succén
Nina Södergren var huvudprojektledare på Caverion i Skellefteå och berättar att nyckeln till succén är deras unika modell som omfattar hela livscykeln, från design till konstruktion till underhåll.

– Vi har hittat ett arbetssätt som är väldigt lyckosamt. Traditionellt sett jobbar man mer uppdelat, men vi har ett nära samarbete och kan komma överens mellan disciplinerna. Håller jag till exempel i en entreprenad kan jag ta in en elektriker lokalt, berättar Nina Södergren.
Hon ser klara fördelar med att allt finns inom väggarna och är mycket nöjd med Caverions insats i Abisko.

– I uppdraget ingick det ett överordnat styr med brandlarm, ventilation, värme och övriga installationer, som gjorde att man kunde läsa av energiförbrukningen. När allt var driftsatt var det glädjande att se hur mycket de sparar.

Ett av många lyckade projekt
Forskningsstationen i Abisko är bara ett av många lyckade projekt i Norrland som Caverion i Skellefteå tagit sig an de senaste åren.
– Byggbranschen är en av de sista branscherna som inte fullt ut dragit fördel av digitaliseringen, och det är skälet till att produktiviteten i branschen släpar efter. Men inte länge till. Förändringen är här och våra kunder ska sitta i förarsätet, säger Johan Berglund.

CAVERION

20 september, 2018. Senast uppdaterat 12:53

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15