Skellefteås jeanskung: De här byxorna passar just dig – och det här ska du undvika

Jeansen har gått från arbetskläder till ett plagg som används av alla – i alla situationer. The Local Store har tagit fasta på det – och satsar stenhårt på sitt jeansutbud. I höstas åkte Jakob Nordlund på en veckas lång jeansutbildning – och här tipsar Skellefteås jeanskung om vilka byxor som passar just dig.

4 maj, 2017. Senast uppdaterat 12:32

Vintern har övergått i vår, och som vanligt är jeansen ett plagg som modeexperterna håller högt.

– Andra byxor kommer och går, men just jeansen funkar alltid. Det beror på att det är stor variation på jeansen och det kommer alltid nya modeller, säger Jakob Norlund på The Local Store.

Utbildad i Stockholm

Vill du veta vilka jeans som är inne just nu, eller vilka byxor som passar just dig, ska du gå till The Local Store och fråga efter Jakob Nordlund. I höstas gick han en veckas lång jeansutbildning i Stockholm, där han träffade alla de stora varumärkena.

– Även om jag hade bra koll på jeans innan fick jag en djupare insyn, allt från tillverkning och lite historia till passform och så vidare. Det gav väldigt mycket, säger han.

På vilket sätt kan dina nya kunskaper hjälpa kunderna?

– Det beror kanske på kunden, men för de som vill ha mer hjälp är jag ännu mer påläst om vilka passformer som passar olika personer, och jag har lite djupare kunskap. Jag känner mig tryggare i det jag gör och kan mer om jeans helt enkelt, säger Jakob Nordlund.

Det finns något för alla, alla passformer och alla åldrar, allt 15 år till den som är 75. Vi har hela spannet.

Skapades 1872

Jeansen har en lång historia, men den klassiska byxan har inte alltid varit det hetaste i modebranschen. Jeansen skapades 1872 i San Fransisco och från början var det arbetskläder, som främst användes av cowboys, guldgrävare och andra som föredrog slitstarka byxor. Men ju längre tiden gick desto mer populär blev byxan för allmänheten och kring 1940, 1950 blev jeansen populära även i Sverige.

– Märkena använde sig mycket av amerikanska skådespelare och andra kändisar i marknadsföringssyfte, och på så sätt kom jeansen till Sverige, säger Jakob Nordlund.

Lång historia.

Klart vanligaste byxan

Nu, alltså cirka 80 år efter att jeansen kom till vårt avlånga land, är det den klart vanligaste byxan – och lär så förbli. Därför har The Local Store satsat hårt på sin jeansavdelning.

– Vi har ett jättestort utbud av jeans. Vi har alla byxor i det vanliga 32″ och 34″längd, men även de flesta jeans i det ovanligare 30″ & 36″, säger Jakob.
– Det finns något för alla, alla passformer och alla åldrar, allt 15 år till den som är 75. Vi har hela spannet, säger han.

 

Jeanskungen Jakob Nordlund tipsar om fem heta märken – och vem de passar

Lee Daren

Pris: 999 kr (svart 899 kr).
Passar: ”Den har lite bredare passform, och passar egentligen alla som inte vill ha för tajta jeans. Den är hyfsat rak i modellen, och den säljer vi mycket av”.

Tiger Pistolero

Pris: Mellan 1199 och 1499 kronor.
Passar: ”Den med lite bredare lår, men inte jättebred höft. Den sitter lite tajtare. Tigers vanligaste passform och den säljs jättemycket. Den är det mycket stretch i den”.


Tiger Evolve

Pris: från 1199 kronor
Passar: ”Den med lite mindre rumpa/höft. En personlig favorit. Den sitter tajtare än Pistoleron och den har inte lika bred midja, utan är för den som vill ha lite tajtare. Den är lite droppad, alltså lite lägre i midjan, och kommer inte upp lika högt”.


The Blue uniform

Pris: Mellan 999 och 1199 kronor
Passar:” Den passar rätt många människor. Det är jättemycket stretch i den, och man kan ha lite lår i den, även om den sitter tajt. Den har hyfsat hög midja, och är inte superdroppad”.


Lee Luke

Pris: 899 kronor (svarta) 999 kronor (övriga).
Passar: ”En passform som är ganska vanlig, hyfsat tajt, men passar många olika typer av människor, men kanske lite bättre för de som är lite smalare. Inte superhög i midjan”.

4 maj, 2017. Senast uppdaterat 12:32

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15