Så skapar du ordning i kaoset

Att göra om ett barnrum behöver varken vara kostsamt eller ta särskilt lång tid.
Här tipsar inredningskonsulterna Emelie Jäder och Carolina Wahlberg från Stylat om hur du förvandlar ett barnrum från stökigt till drömmigt.

24 maj, 2018. Senast uppdaterat 13:18

Barn växer (ofta för fort) och plötsligt står man där en dag och inser att det där gulliga, mysiga rummet man en gång inredde till sitt barn, inte riktigt har hängt med i utvecklingen.

Skrivbordet som nyss användes till att skapa ljuvliga små teckningar är numera belamrat med smink och har spår av nagellacksrester istället för tuschfläckar.

Golvytan används inte längre till att lägga pussel, utan behövs för att kunna göra framträdanden på Musical.ly eller tillverka slime som gärna ska ”poka eller vara sticky”.

Att göra om ett barnrum behöver varken vara kostsamt eller ta särskilt lång tid. Här har vi skapat ett behovsanpassat rum till en liten tjej, där vi bara använt oss av befintligt material och alltså inte spenderat en enda krona.

  1. Börja med att rensa ut allt som inte används längre, stoppa undan saker som gör att rummet känns stökigt i små fina lådor eller korgar.
  2. Utgå ifrån barnets behov. Sitter hen nere och ritar och gör läxor, så kanske inte ett skrivbord är jätteviktigt att ha. Använd ytan till något bättre, en arbetsbänk för slimetillverkning kanske?
  3. Försök att tänka nytt med befintliga saker. Hyllan som används till prydnadssaker kanske går att använda till att ställa nagellack i t ex.
  4. Visa vem som bor i rummet. Vad gillar barnet? Intressen , hobbys osv. Låt rummet tala för sig, så blir det mysigt och personligt.
  5. Klipp ut coola bilder från böcker och tidningar och gör en tavelvägg som speglar vem som bor där. Låt barnet vara med, ni kommer att ha jättekul. Mixa in personliga prylar också.
  6. Gör det enkelt att plocka undan. Blir rummet lätt en Walk ON closet, ställ in en fin tvättkorg så det blir enkelt att röja. Satsa på en klädställning som får stå framme, då går det supersnabbt att hänga bort kläderna.

24 maj, 2018. Senast uppdaterat 13:18

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15