Enkla knepet: Så kan du tjäna bra – som pensionär

Vill du höja förutsättningarna till ett bra liv som pensionär?
I så fall kan du som är 55 år eller mer söka jobb hos Hyr en Senior – som just nu söker personal till hjälp i hemmet för äldre.
Ett perfekt sätt att tjäna lite extra pengar nu när pensionsåldern kan komma att höjas.


24 januari, 2018. Senast uppdaterat 11:17

För en dryg månad sedan kom ett förslag på att pensionsåldern ska höjas. Skulle förslaget gå igenom innebär det att den lägsta åldern för att ta ut sin allmänna pension blir 63 i stället för 61 år. Även åldern då man har rätt att fortsätta jobba föreslås höjas från 67 till 69 år.

Ju tidigare man väljer att plocka ut sin pension, desto lägre blir pensionen du får ut per månad, eftersom pengarna ska räcka livet ut.

Dryga ut kassan

Men det finns ett smidigt sätt att dryga ut kassan – och därmed också förbättra livskvalitén på ålderns höst – och det är att börja jobba på Hyr en Senior i Skellefteå. Från det att man fyllt 55 år kan man söka jobb hos Carina Karlsson.

– Ett jättebra sätt att tjäna lite extra pengar. Och många blir kvar även efter att de gått i pension, dels att ha något att göra och dels för att det trots allt ger en extra slant, säger Carina Karlsson.

Även om vissa äldre ibland inte tycker sig behöva någon hjälp upptäcker de flesta att det är skönt med lite avlastning i vardagen.

Just nu söker Hyr en Senior personal till enklare hantverk och hjälp i hemmet för äldre, då det är en målgrupp som söker mer och mer hjälp. Många äldre har inte ork att se efter hemmet i den mån de vill och kan därför behöva lite hjälp i vardagen. Det kan handla om allt från att ta sig ut på en promenad, handla eller städa.

– Även om vissa äldre ibland inte tycker sig behöva någon hjälp upptäcker de flesta att det är skönt med lite avlastning i vardagen, säger Carina Karlsson.

Lång erfarenhet

Hyr en Senior kan hjälpa privatpersoner med allt från bilvård och läxläsning till veckohandling. Företaget hyr även ut personal med lång erfarenhet till företag.

Hyr en Senior

Här är några exempel vad Hyr en Senior kan hjälpa er med:

  • Bilvård
  • Byte av gardiner/glödlampor
  • Barnpassning/läxläsning
  • Enklare ellinstallationer (behörig elektriker)
  • Enklare snickeriarbeten
  • Enklare vvs ex. byte av kran
  • Fastighetsskötsel
  • Flyttstädning samt packning
  • Fönstertvätt
  • Hjälp i hemmet (sätta upp speglar, bokhyllor)
  • Läxläsning/privatundervisning
  • Matlagning
  • Montering av möbler
  • Rehabilitering i hemmet
  • Snöskottning (ej tak)
  • Social service för äldre (shopping, promenader, sällskap)
  • Städning
  • Tvättning, strykning, enklare lagning av kläder.
  • Transporter av olika slag (transportera bort skräp)
  • Trädgårdsarbete som gräsklippning, ogräsrensning, krattning, klippning av buskar/häckar
  • Uppsättning av tavlor, fönsterbelysning m.m.
  • Veckohandling

Många tjänster går under rot- och rutavdrag.

Kontakta oss så berättar vi mer:
070-99 333 11
0910 – 101 25

24 januari, 2018. Senast uppdaterat 11:17

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15