Från 0 till 30 anställda – unik modell bakom framgången

Umia är ett av Sveriges snabbast växande installations- och serviceföretag – och nu storsatsar bolaget på service mot privatpersoner i Skellefteå.
Att de har experter inom alla teknikområden är nyckeln till framgången på entreprenadsidan och det vill de nu överföra på service.
– Inget annat bolag i Sverige är så heltäckande som vi och det underlättar enormt för kunderna, säger Fredrik Kandel, VD på Umia Skellefteå AB.

5 februari, 2018. Senast uppdaterat 09:01

Fredrik Kandel.

För drygt sju år sedan startade installations- och serviceföretetaget Umia i Umeå och nu finns företaget i ytterligare sex städer från Luleå i norr till Malmö i söder. Under 2018 väntas koncernen omsätta cirka 1,1 miljarder kronor. Sedan ett år tillbaka finns Umia i Skellefteå, och man har redan över 30 anställda.

– Vi är väldigt nöjda så här långt. Vi har fått en mycket bra start med både uppdrag och rekrytering av kompetent personal säger Fredrik Kandel, delägare och VD i Skellefteå.

 

Perfekt för den som varken har tid eller energi att ringa runt till en massa olika företag, på olika områden, för att ta in offerter. Hos oss får du helheten, enklare än så här blir det inte.

Umia hjälper företag och privatpersoner inom alla energiteknikområden (rör- el-, fläkt- och reglerteknik). Nyckeln till succén är den så kallade ”Umiamodellen”, som innebär att alla tekniker samverkar för att nå slutresultatet och att du som kund bara behöver en kontaktperson för alla discipliner.

– Perfekt för den som varken har tid eller energi att ringa runt till en massa olika företag, på olika områden, för att ta in offerter. Hos oss får du helheten, enklare än så här blir det inte, säger Fredrik Kandel.

Vanligtvis när du ska fixa i huset eller sommarstugan ska du ringa runt till rörmokaren, elektrikern och så vidare. Tar du hjälp av Umia fixar de allt sådant, och du har bara kontakt med en serviceledare och sedan ser denne till att allt som ni kommit överens om blir gjort.

Efter nyår kan Umia även bistå med och säkerhetsteknik (passagesystem etc) samt egna teknikkonsulter.

– Inget annat installationsföretag i Sverige kan bistå med den servicen, säger Fredrik Kandel.

För att få en kostnadseffektiv lönsamhet på dina renoveringar eller nybyggnationer är det smart att ta hjälp av Umia som ser över hela ditt projekt.

Umia

Hemsida: www.umia.se/
Mail: skelleftea@umia.se
Växel: 0910-77 78 00

5 februari, 2018. Senast uppdaterat 09:01

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15