Ralf Gustafsson om sitt livsavgörande val: ”Bästa jag gjort”

För 15 år sedan gjorde Ralf Gustafsson ett livsavgörande val.
Han sa upp sig från Alimak för att plugga till fastighetsmäklare – utan att knappt ha haft med en mäklare att göra.
– Ett av mina bästa beslut i livet, säger Ralf, som numera jobbar på Länsförsäkringar.

28 mars, 2018. Senast uppdaterat 06:10

Ibland kan livet förändras snabbt – fråga bara Ralf Gustafsson, 44, från Myckle. Han var produktionsledare på Alimak då hans dåvarande sambo började fantisera om att bli fastighetsmäklare. Hon berättade om sina drömmar och då tänkte Ralf ”det där skulle passa mig riktigt bra”.

Ralf sa då upp sig från Alimak och började i stället plugga till fastighetsmäklare, trots att han inte visste mycket om yrket.
– Jag hade aldrig varit i kontakt med en mäklare. Eller vi hade köpt ett hus av ett par kompisar, och då hälsade jag väl på mäklaren en gång, säger Ralf Gustafsson.

Ett av mina bästa beslut i livet. Jag stormtrivs och kommer att jobba med det här fram till pension.

Hur vågade du säga upp dig, och satsa på ett yrke du knappt visste vad det var?
– Ja, säg det? Med familj och barn är man såklart lite nervös över ekonomin, men det löste sig. Och i dag är jag jätteglad att jag vågade, säger han

– Jag är dock tveksam till att jag hade gjort det i dag, tur att man var ung då, säger Ralf.

Även om det var något av en slump att han blev fastighetsmäklare är det ett val han aldrig har ångrat.
– Ett av mina bästa beslut i livet. Jag stormtrivs och kommer att jobba med det här fram till pension, säger han.

”Sammansvetsat gäng”

Sedan 2012 jobbar Ralf på Länsförsäkringar, som är den mäklarbyrå som säljer flest objekt – både när det gäller bostadsrätter och villor – i stan.

– Dels tror jag det beror på att Länsförsäkringar är ett starkt varumärke och dels tror jag att det beror på oss mäklare. Vi är ett sammansvetsat gäng där alla håller en väldigt hög nivå, och det uppskattar kunderna, säger Ralf.

Ralf Gustafsson om …

… den vanligaste frågan man får som fastighetsmäklare:
”Om huset är besiktigat. Den kommer nästan alltid. Även badrum, tak och grunden är något som många också frågar om.”

…största skillnaden på yrket i dag jämfört med när han började.
” Framförallt tempot. Försäljningsprocessen går snabbare. 2005 kunde ett objekt vara till salu i över ett år innan det kom ett bra bud. I dag är trycket mycket större.”

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

28 mars, 2018. Senast uppdaterat 06:10

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15