Patrik Auoja om värvningskuppen och nyckeln till framgångssagan

Patrik Auoja, 52, handplockades till Länsförsäkringar 2009.
Tillsammans med sina kollegor har han gjort företaget till den största fastighetsförmedlaren i stan.
– Jag är stolt över den resa vi har gjort, säger Patrik, som här berättar om nycklarna till framgången.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Efter att ha jobbat inom datautbildning i 15 år valde Patrik Auoja några år in på 2000-talet att helt byta bransch och i stället satsa på att bli fastighetsmäklare.
– Jag har alltid gillat människor och det sociala fick jag även via datautbildningarna, men samtidigt har hus, hem och inredning har också intresserat mig, säger Patrik.
– Dessutom var många mäklare mycket äldre på den tiden och jag förstod att det skulle finnas en plats att fylla, säger Patrik, som numera är franchisetagare och fastighetsmäklare på Länsförsäkringar.

Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända.

Han började på Wikströms, men tog efter något år över Mäklarhuset som franchisetagare. Där gjorde han och hans kollegor så bra ifrån sig att Länsförsäkringar 2009 kontaktade dem i ett värvningsförsök.
– Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända, säger Patrik Auoja.

Mest populära

Patrik har tillsammans med kollegorna gjort Länsförsäkringar till stans mest populära fastighetsförmedlare. Oavsett om det gäller villor/fritidshus eller bostadsrätter ligger Länsförsäkringar i topp när det gäller antal sålda objekt.
– Jättekul att vi får kundernas förtroende. Vi är seriösa, noggranna och jobbar för att kunderna ska vara nöjda, och det ger resultat, säger han.

En av huvudanledningarna till företagets framgång tror Patrik beror på deras lönesystem.
– Vi jobbar som ett team här, medan man på många mäklarbyråer kör egen låda och i stort sett har ren provision. Här har vi fasta löner och grupprovision och därför blir det ingen konkurrens mellan oss mäklare på kontoret, säger Patrik Auoja.

3 nycklar till Länsförsäkringars succé

  1. Allt i samma lokal
    Länsförsäkringar är ensamma om att ha bank, försäkring och fastighetsförmedling under samma lokal/logotyp.
    ”En jättefördel, särskilt för kunden. Vi kan exempelvis ge snabba lånelöften, inom en dag max två har man besked. Dyker det upp någon annan fråga som rör bank eller försäkring har vi bara några meter till expertishjälp”, säger Patrik.
  2. Varumärket
    ”Företaget har ett väldigt gott renommé och är ett av Sveriges mest kända. Både 2016 och 2017 hade Länsförsäkringar fastighetsförmedling Sveriges mest nöjda kunder, vilket vi såklart är mycket stolta över men vi nöjer oss inte där vi ska ha ännu fler nöjda kunder 2018”, säger Patrik.
  3. Deras speciella lönesystem
    ”I stället för att som många andra mäklarbyråer köra med individuell provision har vi en grundlön plus grupprovision, vilket ger en helt annan trygghet och sammanhållning. Detta gynnar självklart kunden också, då vi som mäklare hjälps åt med objekt när det behövs, finns alltid någon som ställer upp och hjälper till och kunderna har alltid någon att prata med”, säger Patrik

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

För mer info – klicka här.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Det här handlar våra grannar i väst

Sommaren är här – och det betyder att vi kommer att få höra en hel del norska på stan.
Men vad är det egentligen våra kära grannar i väst lockas av?
Här avslöjar samtliga butiker i Vintergatan vad norrmännen helst köper.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 09:29

Godisvågen
I Norge är det dyrt om man vill unna sig något gott. I år höjdes sockerskatten ytterligare (som om statskassan inte var fylld med oljepengar redan?). Därför är det inte konstigt att våra västra grannar blir helt till sig när de får komma in till Godisvågen – dels tack vare det gigantiska utbudet och dels av de förmånliga priset. Även energidryck och tobak brukar norrmännen passa på att handla.

Glitter
Vad är väl ett dopp i Geirangerfjorden eller vid Lofotens kust jämfört med Sjöbottsstrand och Falkträsket? Nej, just det. När de ska få besöka sådana natursköna platser går norrmännen ofta förbi de senaste smyckena och skönhetsaccessoarerna som Glitter erbjuder för att i stället uppdatera sin strandoutfit.
– Vi säljer mycket av alla strandartiklar, allt från strandväskor och kepsar till flip-flops, säger Josefin Lundmark på Glitter.

Hufvudsaken
När man är på semester är det inte alla som bryr sig om sitt yttre till hundra procent. Därför är det inte många av våra norska gäster som satsar på en lite moderna frisyr (även fast vissa borde det) från någon av Hufvudsakens välutbildade frisörer. I stället är det många som köper det populära silverschampot Fanola No Yellow.
Det passar perfekt för grått, blont, blekt eller slingat hår. Schampot neutraliserar bort gula toner och gör håret mjukt och glansigt, säger Jenny Nilsson.

Ica Torget
En guleböj? Nej, då. Norrmännen stannar inte vid frukten, utan de satsar på sötare saker än så. De flesta fastnar i stället vid butikens härliga godisutbud.
– De norrmän som handlar hos oss är turister och på resande fot. De köper gärna lösviktsgodis, och kolsyrade drycker, säger Johan Larsson på Ica Torget.
Han berättar att våra semesterfirande grannar från väst också gärna lyxar till det med diverse ostar samt Grandioza-pizza.

Synoptik
Att norrmännen längtar att få komma till Skellefteå är enkelt att förstå, men ibland har de lite väl bråttom. För det är många som kanske inte riktigt har tänkt igenom sin packning fullt ut – men därför är det tur att Synoptik finns nära till hands.
– Linser och linsvätska är det absolut vanligaste. Norrmännen glömmer ofta det, säger Andreas Blomdal på Synoptik.
Han får också sälja en hel del glasögon, då priserna är betydligt lägre än var norrmännen är vana vid.

Guldfynd
Eftersom allt kostar så orimligt mycket i Norge kan man förstå att de är på shoppinghumör när de är på semester, och en butik som har fått erfara det är Guldfynd. Här har norrmännen spenderat stora mängder oljepengar på att köpa guld och klockor.
– Främst guld är de ute efter, och då ofta inte bara en artikel – många gånger köper de på sig ordentligt, upp emot tio guldsmycken på en och samma gång, säger Emma Strömberg på Guldfynd.

Kjell & Company
Kjell & Company är en guldgruva för alla semesterfirare – oavsett var man är, och det har norrmännen också förstått. Här finns allt, och lite till, för att kunna slappna av och njuta fullt ut av sommaren.
– Det norrmännen framförallt är intresserade av är resetillbehör som powerbanks, 3G/4G-modem, säger Filip Törnqvist på Kjell & Company.

H&M
”Ködder du?” utbrister norrmännen när de inser att det är dåligt med lusekoftor i H&M:s sommarutbud. Men när de kommit över lusekoftasorgen brukar de komma fram till kassan med fulla korgar, vilket inte är så konstigt med tanke på att H&M har allt från kläder och solglasögon till skor och inredning – till ett bra pris.
– Generellt beror det på väder. Vid bra väder köper norrmännen så klart mycket shorts, klänningar, sommartoppar och badkläder, säger Jonna Holmström på H&M.

KappAhl
Vi svenskar skrattar ofta gott åt olika norgehistorier (som den om vad man får för svar på 1+1 av en norsk miniräknare: ”Var god vänta”), men ibland tänker våra västra grannar till. Som när de väljer att köpa barnkläder på KappAhl inför skolstarten senare i höst.
KappAhl har ett av stans bästa utbud av barnkläder och deras egna märke Newbie är en favorit hos många föräldrar, dels för designen och dels för att kläderna alltid är gjorda av 100 procent ekologisk bomull.

Lindex
Erika Jakobsson på Lindex behöver inte ens en sekunds betänketid på sig att svara på frågan vad norrmännen handlar.
– Badkläder!, utbrister hon.
Och det klart, kommer man från ett land där det regnar 350 dagar om året kan det vara bra med lite nya badkläder när man äntligen får se solen.
Och vill man ha badkläder är Lindex rätt plats. Här finns klassikerna och de senaste nyheterna – både för vuxna och barn.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 09:29

Unik lösning eller drömmöbel – de tillverkar den åt dig

Har du tröttnat på dina gamla möbler?
Eller vill du ha särskilda lösningar som man inte hittar överallt?
Köksförnyarn i Ursviken har specialiserat sig på att tillverka inredning efter kundernas önskemål.
– Endast fantasin sätter begränsningar, säger Anna Brandt på Köksförnyarn.

19 juni, 2018. Senast uppdaterat 10:05

Handen på hjärtat, du vet väl exakt hur den ska se ut? Allt från längd och funktion till form, stil och färg?
Kanske har du letat efter en särskild möbel i flera år, eller fantiserat om den där smarta lösningen som skulle förgylla vilket kök eller vardagsrum som helst.
Om du vet hur din drömmöbel eller särskilda lösning ska se ut, varför inte låta någon göra den åt dig?
Köksförnyarn i Skellefteå har specialiserat sig på att tillverka möbler och annan specialinredning efter kundernas –i många fall – ytterst originella fantasi.

– Ett däckbord, ett renoverat husvagnsbord eller ett köksbord med företagets logotyp. Önskemålen har varit många genom åren, säger Anna Brandt på Köksförnyarn.

– Men det är det vi tycker är kul. Det är alltid en utmaning att förverkliga någons unika dröm.

Vi använde ett gammalt däck som vi fäste en glasskiva på, och fick ett soffbord som är helt unikt! Det är kul att kunna vara kreativ på ett enkelt sätt.

Som kund räcker det med en skiss eller vision, så kan Köksförnyarns skickliga hantverkare tillverka din nya möbel eller specialinredning.

– Antingen vet du precis hur du vill ha det, eller så tar du hjälp av oss som skissar fram en lösning. Oavsett vilket så förverkligar vi din dröm, säger Anna Brandt.

Vilket är ditt bästa inredningstips?

– Att ta någonting gammalt och addera någonting nytt. Ta till exempel det häftiga soffbordet vi gjorde. Vi använde ett gammalt däck som vi fäste en glasskiva på, och fick ett soffbord som är helt unikt! Det är kul att kunna vara kreativ på ett enkelt sätt.

Förutom måttanpassade möbler erbjuder Köksförnyarn även bland annat kök och skjutdörrar, sprutlackering av möbler, slipning av bordsskivor samt kostnadsfria hembesök och CAD-ritningar.

– Vi har väldigt många återkommande kunder och det ser vi som ett bra tecken. Det betyder att kunderna är nöjda och att vi har gjort något bra, säger Anna Brandt.

KÖKSFÖRNYARN

Hemsida: Koksfornyarn.se
Mail: info@koksfornyarn.se
Telefon: 0910–143 20

19 juni, 2018. Senast uppdaterat 10:05