Patrik Auoja om värvningskuppen och nyckeln till framgångssagan

Patrik Auoja, 52, handplockades till Länsförsäkringar 2009.
Tillsammans med sina kollegor har han gjort företaget till den största fastighetsförmedlaren i stan.
– Jag är stolt över den resa vi har gjort, säger Patrik, som här berättar om nycklarna till framgången.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Efter att ha jobbat inom datautbildning i 15 år valde Patrik Auoja några år in på 2000-talet att helt byta bransch och i stället satsa på att bli fastighetsmäklare.
– Jag har alltid gillat människor och det sociala fick jag även via datautbildningarna, men samtidigt har hus, hem och inredning har också intresserat mig, säger Patrik.
– Dessutom var många mäklare mycket äldre på den tiden och jag förstod att det skulle finnas en plats att fylla, säger Patrik, som numera är franchisetagare och fastighetsmäklare på Länsförsäkringar.

Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända.

Han började på Wikströms, men tog efter något år över Mäklarhuset som franchisetagare. Där gjorde han och hans kollegor så bra ifrån sig att Länsförsäkringar 2009 kontaktade dem i ett värvningsförsök.
– Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända, säger Patrik Auoja.

Mest populära

Patrik har tillsammans med kollegorna gjort Länsförsäkringar till stans mest populära fastighetsförmedlare. Oavsett om det gäller villor/fritidshus eller bostadsrätter ligger Länsförsäkringar i topp när det gäller antal sålda objekt.
– Jättekul att vi får kundernas förtroende. Vi är seriösa, noggranna och jobbar för att kunderna ska vara nöjda, och det ger resultat, säger han.

En av huvudanledningarna till företagets framgång tror Patrik beror på deras lönesystem.
– Vi jobbar som ett team här, medan man på många mäklarbyråer kör egen låda och i stort sett har ren provision. Här har vi fasta löner och grupprovision och därför blir det ingen konkurrens mellan oss mäklare på kontoret, säger Patrik Auoja.

3 nycklar till Länsförsäkringars succé

  1. Allt i samma lokal
    Länsförsäkringar är ensamma om att ha bank, försäkring och fastighetsförmedling under samma lokal/logotyp.
    ”En jättefördel, särskilt för kunden. Vi kan exempelvis ge snabba lånelöften, inom en dag max två har man besked. Dyker det upp någon annan fråga som rör bank eller försäkring har vi bara några meter till expertishjälp”, säger Patrik.
  2. Varumärket
    ”Företaget har ett väldigt gott renommé och är ett av Sveriges mest kända. Både 2016 och 2017 hade Länsförsäkringar fastighetsförmedling Sveriges mest nöjda kunder, vilket vi såklart är mycket stolta över men vi nöjer oss inte där vi ska ha ännu fler nöjda kunder 2018”, säger Patrik.
  3. Deras speciella lönesystem
    ”I stället för att som många andra mäklarbyråer köra med individuell provision har vi en grundlön plus grupprovision, vilket ger en helt annan trygghet och sammanhållning. Detta gynnar självklart kunden också, då vi som mäklare hjälps åt med objekt när det behövs, finns alltid någon som ställer upp och hjälper till och kunderna har alltid någon att prata med”, säger Patrik

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

För mer info – klicka här.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15