Patrik Auoja om värvningskuppen och nyckeln till framgångssagan

Patrik Auoja, 52, handplockades till Länsförsäkringar 2009.
Tillsammans med sina kollegor har han gjort företaget till den största fastighetsförmedlaren i stan.
– Jag är stolt över den resa vi har gjort, säger Patrik, som här berättar om nycklarna till framgången.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Efter att ha jobbat inom datautbildning i 15 år valde Patrik Auoja några år in på 2000-talet att helt byta bransch och i stället satsa på att bli fastighetsmäklare.
– Jag har alltid gillat människor och det sociala fick jag även via datautbildningarna, men samtidigt har hus, hem och inredning har också intresserat mig, säger Patrik.
– Dessutom var många mäklare mycket äldre på den tiden och jag förstod att det skulle finnas en plats att fylla, säger Patrik, som numera är franchisetagare och fastighetsmäklare på Länsförsäkringar.

Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända.

Han började på Wikströms, men tog efter något år över Mäklarhuset som franchisetagare. Där gjorde han och hans kollegor så bra ifrån sig att Länsförsäkringar 2009 kontaktade dem i ett värvningsförsök.
– Det var aldrig något att fundera på. Länsförsäkringar har ett väldigt bra rykte och varumärket är ett av Sveriges mest kända, säger Patrik Auoja.

Mest populära

Patrik har tillsammans med kollegorna gjort Länsförsäkringar till stans mest populära fastighetsförmedlare. Oavsett om det gäller villor/fritidshus eller bostadsrätter ligger Länsförsäkringar i topp när det gäller antal sålda objekt.
– Jättekul att vi får kundernas förtroende. Vi är seriösa, noggranna och jobbar för att kunderna ska vara nöjda, och det ger resultat, säger han.

En av huvudanledningarna till företagets framgång tror Patrik beror på deras lönesystem.
– Vi jobbar som ett team här, medan man på många mäklarbyråer kör egen låda och i stort sett har ren provision. Här har vi fasta löner och grupprovision och därför blir det ingen konkurrens mellan oss mäklare på kontoret, säger Patrik Auoja.

3 nycklar till Länsförsäkringars succé

  1. Allt i samma lokal
    Länsförsäkringar är ensamma om att ha bank, försäkring och fastighetsförmedling under samma lokal/logotyp.
    ”En jättefördel, särskilt för kunden. Vi kan exempelvis ge snabba lånelöften, inom en dag max två har man besked. Dyker det upp någon annan fråga som rör bank eller försäkring har vi bara några meter till expertishjälp”, säger Patrik.
  2. Varumärket
    ”Företaget har ett väldigt gott renommé och är ett av Sveriges mest kända. Både 2016 och 2017 hade Länsförsäkringar fastighetsförmedling Sveriges mest nöjda kunder, vilket vi såklart är mycket stolta över men vi nöjer oss inte där vi ska ha ännu fler nöjda kunder 2018”, säger Patrik.
  3. Deras speciella lönesystem
    ”I stället för att som många andra mäklarbyråer köra med individuell provision har vi en grundlön plus grupprovision, vilket ger en helt annan trygghet och sammanhållning. Detta gynnar självklart kunden också, då vi som mäklare hjälps åt med objekt när det behövs, finns alltid någon som ställer upp och hjälper till och kunderna har alltid någon att prata med”, säger Patrik

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

För mer info – klicka här.

26 mars, 2018. Senast uppdaterat 12:56

Snabbväxande app ska rädda lokala föreningar

Var femte förening i Västerbotten har försvunnit de senaste tio åren. Nu ansluter sig bland annat ­Skellefteå AIK, Skellefteå FF, Sunnanå, Morön, Skellefteå Ridklubb, Gamla Stan och Soo Shim Taekwondo till den snabbväxande ­appen ­Supporter, som ska stärka det lokala föreningslivet.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra ­möjligheter att utveckla föreningen, säger Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

Att många lokala föreningar blöder ekonomiskt är ingen hemlighet och definitivt ingen nyhet. De senaste tio åren har närmare 150 klubbar i ­Västerbotten försvunnit. I riket är siffrorna än mer alarmerande; här har drygt 1 300 av föreningarna avvecklats under samma tidsperiod.
Den dystra utvecklingen har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda föreningslivet.
Den senaste och mest spännande är den ­nylanserade appen Supporter, utvecklad i Skellefteå och uppbackad av de lokala föreningarna med superstjärnorna Hanna Marklund och Jonathan Pudas i spetsen.

Idén bygger på de klassiska rabatt­häftena, fast i ­digital form. Som ­ansluten användare får du ­dagligen lukrativa rabatter från butiker och restauranger, samtidigt som du ­supportar din klubb. Hälften av behållningen från de 49 kronor månads­abonnemanget kostar går sedan oavkortat till din favoritförening.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra möjligheter att utveckla föreningen. Vi vill satsa ännu mer på både dam och ungdom för att långsiktigt vara en förening som ger alla som vill chansen att nå sina drömmar, ­säger ­Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

I uppstarten är 42 lokala för­eningar ­anslutna till Supporter, som innehåller över 200 ­erbjudanden från mer än 100 företag i Skell­efteå Kommun. Det här betyder att du som ­användare kan spara tusentals kronor på att supporta din ­lokala förening.
– Samhället förändras och föreningar är inte lika attraktiva att vara med i, då det krävs en hel del av medlemmar och ideellt arbete för att få ekonomin att gå ihop, säger Sunnanås marknadschef Inger Arnesson och fortsätter:
– I den meningen är initiativ som Supporter oerhört viktigt!

Supporter finns från och med 7 maj tillgänglig att ladda ner från App Store och Google Play.

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

SUPPORTER

STÖTTA DIN FÖRENING OCH TA DEL AV HUNDRATALS ERBJUDANDEN
Ladda ner Supporter via App Store/Google Play.
Ta del av fler än 200 fina lokala erbjudanden.
Samtidigt som du stöttar din favoritförening.

Vill du veta mer? Surfa in på http://supporter.app/

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Citykompaniet – Sveriges näst bästa citygalleria

Citykompaniet placerade sig på en fin andra plats i den Köpcentrumrapport som Market tar fram varje år.
Betyget för säkerhet är det högsta betyget i riket, Citykompaniet ökade det totala betyget rejält och klättrade en hel del placeringar mot föregående år.

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25

Undersökningen genomförs i januari varje år, 3400 personer i åldrarna 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. 405 handelsplatser i landet är med i bedömningen.

Det som betygssätts är Prisnivå, Butiksutbud, Bekvämlighet, Trivsel, Läge, Parkering, Serveringar, Info & Reklam, Bemötande, Tillgänglighet till WC samt trygghet & säkerhet.

– Det är givetvis jätteroligt att CK hamnar på andra plats i kategorin Citygallerior, säger Maria Rautio, centrumledare vid Citykompaniet och fortsätter:

– Det är en bra undersökning där man kan avläsa i poängen var vi är starka och var vi har mer att jobba med. Det var flera handelsplatser i Skellefteå som placerade sig bra i undersökningen vilket känns otroligt kul och viktigt för hela handeln i Skellefteå.

Bland Sveriges 405 handelsplatser placerade sig Citykompaniet på en 26:e plats.
Citygalleria topp 5 1, Mitt i City, Karlstad 45,1 2, Citykompaniet, Skellefteå 44,9 3, Gallerian Nian, Gävle 42,1 4, Kupolen Köpcentrum, Borlänge 40,6 5, Citygallerian, Karlshamn 38,9

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25