Nya trenden – hitta din nya unika stil med vintagesmycken

För 16 år sedan började Burmans Ur & Guld att sälja begagnade smycken, till halva nypriset – och det har blivit en supersuccé. Det unika utbudet gör att de har kunder från hela Sverige.
– Vi är Skellefteås största klock- och smyckesbutik och det ska vi fortsätta vara, säger ägaren Roger Backlund.

31 januari, 2020. Senast uppdaterat 14:12

Här hittar du smycken till halva nypriset:
https://burmansurguld.se/webbutiken/

Burmans Ur & Guld, Stjärnurmakarna Skellefteå, är ett anrikt företag som startade redan 1927, och sedan 1986 ägs det av Roger ­Backlund. Han tog över som 20-åring och kom in i ­branschen med en hel del nya idéer.
– Jag såg en potential i en bransch som var lite gammal och mossig. Jag förstod ganska fort att man måste kommunicera med människor på ett nytt sätt, säger Roger.

På några år tiodubblade man sin omsättning – från en miljon kronor till tio miljoner.
Men precis som i de flesta branscher går det i cykler och när det var en liten dipp i försäljningen, för ungefär 16 år sedan, började Roger tänka på begagnade smycken.
– Jag tyckte det var synd att man smälte ner gamla smycken, att man inte tog tillvara på dem. Under ett antal år sparade jag en massa smycken i vårt kassaskåp, och tänkte att någon gång kanske vi kan använda dem, säger Roger.
Efter ett tag började han sedan sälja dessa och kallade dem second hand-smycken ­(vintage).
– Det har blivit en jättesuccé. Vi har kunder från hela Sverige och är ganska unika i det vi gör, säger Roger.

 

Det har blivit mycket finare att köpa ­begagnat. Vi har många unga tjejer som köper ­vigselringar begagnat.

Burmans Ur & Guld köper in smycken på ett ansvarsfullt sätt, sedan rengör och polerar de dem innan de läggs ut till försäljning, och även om man köper ett kanske 50 eller 100 år gammalt smycke får man som kund både stjärnförsäkring och riskgaranti.
– En annan nyckel till framgången är priset. Vi har smycken från 100 kronor till 50 000 kronor, men vi vill alltid sälja produkterna till halva nypriset, säger Roger, som märker av ett ökat intresse för att köpa äldre, begagnade smycken med lite historia.
– Det har blivit mycket finare att köpa ­begagnat. Vi har många unga tjejer som köper ­vigselringar begagnat, och det trodde jag inte. Många vill inte ha det där förutsägbara. Oavsett om du är på ett köpcenter i Piteå, ­Skellefteå eller ­Enköping är det ofta ett liknande utbud, men hos oss har du ett sortiment som många gånger är unikt, säger Roger.
Burmans Ur och Guld ­erbjuder inte bara gamla grejer utan de har även de senaste ­nyheterna från de största märkena, både när det ­gäller klockor och smycken.

Här hittar du smycken till halva nypriset:
https://burmansurguld.se/webbutiken/

31 januari, 2020. Senast uppdaterat 14:12

Skellefteföretag ställer om – producerar 50 000 skyddsrockar

Skellefte Reklam brukar tillverka skyltar, dekaler och banderoller.
Från och med i morse ställde de om för att kunna massproducera skyddsrockar.
– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefte Reklam är totalleverantör inom reklam och hjälper vanligtvis lokala företag med olika reklamprodukter och tjänster.

Samtidigt har det blivit uppenbart att det saknas tillräckligt med skyddskläder på länets sjukhus och inom vården.

Det har gjort att Skellefte Reklam delvis valt att ställa om sin produktion för att kunna massproducera skyddskläder.

Nu har företaget fått beställningar på 50 000 skyddskläder från Skellefteå kommun och Region Västerbotten.

– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

Personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer.

Per Boström berättar vidare att personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer, som kommer att jobba treskift och totalt kunna producera 2000 skyddsrockar per dygn.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefteföretag växer – dubblar antalet butiker

Skellefteföretaget Elon Bogården, med vd:n Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson som en av delägarna, expanderar vidare.
Från och med i dag förvärvar man två nya butiker, Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander Berglund.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37

Från en till fyra butiker – på ett år. Det har onekligen gått undan för gänget bakom vitvarubutiken Elon Bogården. Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson har förädlat konceptet som bygger på att besöket ska vara en upplevelse.
I butiken på Erikslid har fullt funktionsdugliga utställningskök installerats, allt för att skapa en helhetsupplevelse för kunderna.
– Vi försöker ständigt anpassa oss efter kunderna och deras behov; här ska du inte bara kunna uppleva ett kök utan också prova till exempel en sous vide, äggkokare eller ett våffeljärn, säger Alexander Berglund.

Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål.

Den första butiken kompisarna tog över har på kort tid blivit en jättesuccé och efter det har Alexander som vd för Elon Bogården förvärvat ytterligare butiker i Sverige. I oktober 2019 tog han över Elon på Kungsholmen och från och med i dag håller han i rodret för ytterligare två butiker; Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander.
Trots det allmänna världsläget tror han starkt på Skellefteås utveckling i allmänhet och den södra sidan av staden i synnerhet.
– Det byggs och det planeras nya handelsplatser, inte minst på den södra sidan av Skellefteå – som vi ser en enorm potential i, säger Alexander och fortsätter:
– Nu kan vi komma närmare kunderna och ta nästa steg som företag. Upplevelse och inspiration är nyckelord som även i fortsättningen kommer att göra att våra butiker sticker ut.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37