Bakgrunden som ger Maria Lindmark fördel: ”Ofta framputtad”

Från hästskötare i Florida till fastighetsmäklare i Skellefteå.
Maria Lindmark och hennes kollegor på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling hade i fjol sitt karriärmässigt bästa år – och 2018 fortsätter att gå bra.
– Visst är det kul att det går bra, men det viktigaste är ändå att kunderna är nöjda, säger Maria.

25 april, 2018. Senast uppdaterat 12:43

Maria Lindmark gick från hästskötare och jobb inom vårdsektorn till en helt ny värld som fastighetsmäklare.
Tillsammans med sina kollegor såg hon till att Länsförsäkringar i fjol hade sitt bästa år någonsin – och 2018 fortsätter de att ligga i toppen.

– Visst är det kul att det går bra, men det viktigaste är ändå att kunderna är nöjda, säger mäklaren Maria Lindmark.

Sveriges nöjdaste kunder

För andra året i rad har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (svenskt Kvalitetsindex).

– Detta är givetvis något vi är väldigt stolta över, men inte klara med. 2018 ska våra kunder vara än mer nöjda. Vi är ambitiösa och väldigt måna om att våra kunder ska vara nöjda, och därför gör vi gärna det där lilla extra, säger Maria Lindmark, 43.

Även personligen hade Maria ett väldigt bra fjolår.

– Förra året var all time-high vilket är fantastiskt roligt. Jag är tacksam att så många har velat ha min hjälp och varit nöjda med mitt jobb. Det är ju trots allt det viktigaste, säger Maria.

 

Under mina första år som mäklare blev jag ofta framputtad av kollegorna när kunderna pratade engelska.

Innan hon blev mäklare jobbade Maria som undersköterska och hästskötare – både i södra Sverige samt i USA. Maria tror att hon har stor nytta av den här tiden i sitt yrke i dag.

– Absolut. Man lämnade familj och fick lära sig att vara självständig och ta egna beslut. Att möta och lära känna olika människor är alltid nyttigt, och även att få en bättre grund i det engelska språket. Under mina första år som mäklare blev jag ofta framputtad av kollegorna när kunderna pratade engelska, skrattar Maria.

Trivs väldigt bra

Intresset för fastigheter samt inredning har alltid varit ett stort intresse för Maria, och därför trivs också hon väldigt bra som fastighetsmäklare.

– Att man dessutom hela tiden får träffa nya människor gör yrket ännu mer fascinerande, säger Maria Lindmark.

Maria Lindmark om…

… bostadsmarknaden är på väg ner eller inte:


”Vi har pratat om det där en hel del på kontoret, men jag vet inte om vi kan säga att vi märkt att det har gått ner, men det är lite mer försiktigt. Många vill ta mer tid på sig att fatta beslut än tidigare. Det har stabiliserat sig, kanske man kan säga”.

… hur AIK påverkar hennes jobb:


”Att lägga en visning när AIK har hemmamatch går inte. Jag försöker att inte ha någon visning när de spelar borta heller och det har jag försökt med under alla mina år som mäklare. Därför blir det väldigt speciellt under slutspelet, då det är matcher varannan kväll.”

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

25 april, 2018. Senast uppdaterat 12:43

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15