Krönika: Acceptera dina sämre sidor – och bli en bättre chef

Jag träffar många chefer i mitt arbete som vill utveckla olika delar i sitt ledarskap. Smarta chefer jobbar så, de är intresserade av kvalitén på sitt ledarskap och därmed både sina starka och svaga sidor. De klokaste cheferna accepterar att det faktiskt finns svagheter och lär sig även att arbeta utifrån dem, inte helt sällan med stöd av andra. De här cheferna brukar också vara prestigelösa, vilket är en mycket uppskattad chefsegenskap hos underställda medarbetare.

29 januari, 2018. Senast uppdaterat 16:12

Just nu pratas det mycket om transparent ledarskap, att vara ärlig och tillitsfull, att bjuda in och visa öppet vem man är. Att det transparanta ledarskapet tillför mycket både för ledaren, medarbetaren och därmed även organisationen. Bland annat skapar ärligheten ett öppnare klimat där kreativitet och utanför-boxen-mentaliteten blir en del av vardagen. Där vågar vi bjuda in varandra i diskussioner och vara modiga oavsett om det handlar om positiva eller negativa händelser i verksamheten.

Ofta slår det mig att vi fokuserar alldeles för mycket på våra sämre sidor. Vi lägger massor med energi på att stärka upp, täppa till och kämpa oss igenom dessa svaga sidor med blod, svett och tårar. Jag tycker självklart att vi ska höja nivån om svagheten är undermålig, men låt den inte ta över ditt ledarskap helt. Om något är omöjligt, ta hjälp!

Låt inte för mycket av din energi och dina talanger försvinna i svagheterna. Använd mycket hellre energin i dina styrkor, där du är unik, får saker att hända och kommer till din fulla rätt. Vilka styrkor i ditt ledarskap gör att du får med dig dina medarbetare i rätt riktning? Där ni växer tillsammans och blir framgångsrika? DÄR ska du lägga ditt fokus.

En klok människa ändrade min syn, med en enda kommentar: ”Dina styrkor väger upp dina brister tusenfalt, fortsätt vara briljant där du är bäst, då märks knappt dina svagheter.”

När jag klev på mitt första chefsuppdrag vid 24 års ålder tänkte jag: -Hur svårt kan det vara? Det gäller bara att visa att jag är bäst på det mesta. Ganska snart blev jag varse om att det var lite mer komplicerat än så. I företaget jag arbetade i som mellanchef hade vi 5 tydliga roller i ledarskapet: Chef, Visionär, Säljare, Administratör och Coach. Jag hittade ganska snabbt mina styrkor, men mina svagheter var tuffare att acceptera. Jag tyckte ju att jag skulle vara bäst i alla chefsrollerna. Från början satsade jag fullt ut på styrkorna, men hackade ändå på mina svagheter (trots att de var utförda och godkända). En klok människa ändrade min syn, med en enda kommentar: ”Dina styrkor väger upp dina brister tusenfalt, fortsätt vara briljant där du är bäst, då märks knappt dina svagheter.”

Är du intresserad av dina starka respektive svaga sidor? Fråga dina medarbetare och chefer. Vad kan jag utveckla? Hur upplevde du att jag löste den där situationen? Vad behöver du av mig för att fungera optimalt? Se feedbacken som en gåva, mer om detta i nästa krönika.

Anette Strömquist
Utbildningskonsult & Professionell Coach (ICF)
LaBranche i Skellefteå

LaBranche

Här hittar du mer information om aktuella utbildningar.

  • Det Coachande Ledarskapet, Skellefteå 28 februari eller 11 april 2018
  • Bli ditt bästa Jag, Skellefteå, 26 maj, 16 juni eller 25 augusti 2018

Skräddarsydda organisationsutbildningar

  • Coachande ledarskap & förhållningssätt

Alla dina medarbetare har potential att bli sitt bästa i sin arbetsvardag. Oavsett hur länge du arbetat som chef, kommer du genom det coachande förhållningssättet skapa bättre resultat, större engagemang och goda förutsättningar att utveckla både individen och verksamheten framgångsrikt.

  • Dynamiskt ledarskap (med fokus på förändring/verksamhet/situation/individ/mål)

Stärker dig att leda i förändring, utifrån individer, situationer och verksamhet, med tydlighet och engagemang. Utbildningen hjälper dig att prioritera vad som är viktigast för dig och dina medarbetare, våga anta nya utmaningar och utveckla din kompetens att leda framgångsrikt genom din personal för att nå verksamhetsmålen i en konstant föränderlig verksamhetsmiljö.

  • Försäljning, service & bemötande

Den här utbildningen ger dig verktyg, insikter och förståelse i hur du blir en framgångsrik och ödmjuk säljare, som kunderna väljer att komma tillbaka till gång efter gång. Att vara säljare idag handlar om att skapa äkta och förtroendefulla relationer med sina kunder, där service och bemötande blir en naturlig del i försäljningsprocessen. I varje säljsituation finns två vinnare, kunden och säljaren. 

För mer information och offertförfrågan vänligen kontakta:

anette@labranche.se eller på tfn 070-2890440

29 januari, 2018. Senast uppdaterat 16:12

Det här handlar våra grannar i väst

Sommaren är här – och det betyder att vi kommer att få höra en hel del norska på stan.
Men vad är det egentligen våra kära grannar i väst lockas av?
Här avslöjar samtliga butiker i Vintergatan vad norrmännen helst köper.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 09:29

Godisvågen
I Norge är det dyrt om man vill unna sig något gott. I år höjdes sockerskatten ytterligare (som om statskassan inte var fylld med oljepengar redan?). Därför är det inte konstigt att våra västra grannar blir helt till sig när de får komma in till Godisvågen – dels tack vare det gigantiska utbudet och dels av de förmånliga priset. Även energidryck och tobak brukar norrmännen passa på att handla.

Glitter
Vad är väl ett dopp i Geirangerfjorden eller vid Lofotens kust jämfört med Sjöbottsstrand och Falkträsket? Nej, just det. När de ska få besöka sådana natursköna platser går norrmännen ofta förbi de senaste smyckena och skönhetsaccessoarerna som Glitter erbjuder för att i stället uppdatera sin strandoutfit.
– Vi säljer mycket av alla strandartiklar, allt från strandväskor och kepsar till flip-flops, säger Josefin Lundmark på Glitter.

Hufvudsaken
När man är på semester är det inte alla som bryr sig om sitt yttre till hundra procent. Därför är det inte många av våra norska gäster som satsar på en lite moderna frisyr (även fast vissa borde det) från någon av Hufvudsakens välutbildade frisörer. I stället är det många som köper det populära silverschampot Fanola No Yellow.
Det passar perfekt för grått, blont, blekt eller slingat hår. Schampot neutraliserar bort gula toner och gör håret mjukt och glansigt, säger Jenny Nilsson.

Ica Torget
En guleböj? Nej, då. Norrmännen stannar inte vid frukten, utan de satsar på sötare saker än så. De flesta fastnar i stället vid butikens härliga godisutbud.
– De norrmän som handlar hos oss är turister och på resande fot. De köper gärna lösviktsgodis, och kolsyrade drycker, säger Johan Larsson på Ica Torget.
Han berättar att våra semesterfirande grannar från väst också gärna lyxar till det med diverse ostar samt Grandioza-pizza.

Synoptik
Att norrmännen längtar att få komma till Skellefteå är enkelt att förstå, men ibland har de lite väl bråttom. För det är många som kanske inte riktigt har tänkt igenom sin packning fullt ut – men därför är det tur att Synoptik finns nära till hands.
– Linser och linsvätska är det absolut vanligaste. Norrmännen glömmer ofta det, säger Andreas Blomdal på Synoptik.
Han får också sälja en hel del glasögon, då priserna är betydligt lägre än var norrmännen är vana vid.

Guldfynd
Eftersom allt kostar så orimligt mycket i Norge kan man förstå att de är på shoppinghumör när de är på semester, och en butik som har fått erfara det är Guldfynd. Här har norrmännen spenderat stora mängder oljepengar på att köpa guld och klockor.
– Främst guld är de ute efter, och då ofta inte bara en artikel – många gånger köper de på sig ordentligt, upp emot tio guldsmycken på en och samma gång, säger Emma Strömberg på Guldfynd.

Kjell & Company
Kjell & Company är en guldgruva för alla semesterfirare – oavsett var man är, och det har norrmännen också förstått. Här finns allt, och lite till, för att kunna slappna av och njuta fullt ut av sommaren.
– Det norrmännen framförallt är intresserade av är resetillbehör som powerbanks, 3G/4G-modem, säger Filip Törnqvist på Kjell & Company.

H&M
”Ködder du?” utbrister norrmännen när de inser att det är dåligt med lusekoftor i H&M:s sommarutbud. Men när de kommit över lusekoftasorgen brukar de komma fram till kassan med fulla korgar, vilket inte är så konstigt med tanke på att H&M har allt från kläder och solglasögon till skor och inredning – till ett bra pris.
– Generellt beror det på väder. Vid bra väder köper norrmännen så klart mycket shorts, klänningar, sommartoppar och badkläder, säger Jonna Holmström på H&M.

KappAhl
Vi svenskar skrattar ofta gott åt olika norgehistorier (som den om vad man får för svar på 1+1 av en norsk miniräknare: ”Var god vänta”), men ibland tänker våra västra grannar till. Som när de väljer att köpa barnkläder på KappAhl inför skolstarten senare i höst.
KappAhl har ett av stans bästa utbud av barnkläder och deras egna märke Newbie är en favorit hos många föräldrar, dels för designen och dels för att kläderna alltid är gjorda av 100 procent ekologisk bomull.

Lindex
Erika Jakobsson på Lindex behöver inte ens en sekunds betänketid på sig att svara på frågan vad norrmännen handlar.
– Badkläder!, utbrister hon.
Och det klart, kommer man från ett land där det regnar 350 dagar om året kan det vara bra med lite nya badkläder när man äntligen får se solen.
Och vill man ha badkläder är Lindex rätt plats. Här finns klassikerna och de senaste nyheterna – både för vuxna och barn.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 09:29

Unik lösning eller drömmöbel – de tillverkar den åt dig

Har du tröttnat på dina gamla möbler?
Eller vill du ha särskilda lösningar som man inte hittar överallt?
Köksförnyarn i Ursviken har specialiserat sig på att tillverka inredning efter kundernas önskemål.
– Endast fantasin sätter begränsningar, säger Anna Brandt på Köksförnyarn.

19 juni, 2018. Senast uppdaterat 10:05

Handen på hjärtat, du vet väl exakt hur den ska se ut? Allt från längd och funktion till form, stil och färg?
Kanske har du letat efter en särskild möbel i flera år, eller fantiserat om den där smarta lösningen som skulle förgylla vilket kök eller vardagsrum som helst.
Om du vet hur din drömmöbel eller särskilda lösning ska se ut, varför inte låta någon göra den åt dig?
Köksförnyarn i Skellefteå har specialiserat sig på att tillverka möbler och annan specialinredning efter kundernas –i många fall – ytterst originella fantasi.

– Ett däckbord, ett renoverat husvagnsbord eller ett köksbord med företagets logotyp. Önskemålen har varit många genom åren, säger Anna Brandt på Köksförnyarn.

– Men det är det vi tycker är kul. Det är alltid en utmaning att förverkliga någons unika dröm.

Vi använde ett gammalt däck som vi fäste en glasskiva på, och fick ett soffbord som är helt unikt! Det är kul att kunna vara kreativ på ett enkelt sätt.

Som kund räcker det med en skiss eller vision, så kan Köksförnyarns skickliga hantverkare tillverka din nya möbel eller specialinredning.

– Antingen vet du precis hur du vill ha det, eller så tar du hjälp av oss som skissar fram en lösning. Oavsett vilket så förverkligar vi din dröm, säger Anna Brandt.

Vilket är ditt bästa inredningstips?

– Att ta någonting gammalt och addera någonting nytt. Ta till exempel det häftiga soffbordet vi gjorde. Vi använde ett gammalt däck som vi fäste en glasskiva på, och fick ett soffbord som är helt unikt! Det är kul att kunna vara kreativ på ett enkelt sätt.

Förutom måttanpassade möbler erbjuder Köksförnyarn även bland annat kök och skjutdörrar, sprutlackering av möbler, slipning av bordsskivor samt kostnadsfria hembesök och CAD-ritningar.

– Vi har väldigt många återkommande kunder och det ser vi som ett bra tecken. Det betyder att kunderna är nöjda och att vi har gjort något bra, säger Anna Brandt.

KÖKSFÖRNYARN

Hemsida: Koksfornyarn.se
Mail: info@koksfornyarn.se
Telefon: 0910–143 20

19 juni, 2018. Senast uppdaterat 10:05