Krönika: Acceptera dina sämre sidor – och bli en bättre chef

Jag träffar många chefer i mitt arbete som vill utveckla olika delar i sitt ledarskap. Smarta chefer jobbar så, de är intresserade av kvalitén på sitt ledarskap och därmed både sina starka och svaga sidor. De klokaste cheferna accepterar att det faktiskt finns svagheter och lär sig även att arbeta utifrån dem, inte helt sällan med stöd av andra. De här cheferna brukar också vara prestigelösa, vilket är en mycket uppskattad chefsegenskap hos underställda medarbetare.

29 januari, 2018. Senast uppdaterat 16:12

Just nu pratas det mycket om transparent ledarskap, att vara ärlig och tillitsfull, att bjuda in och visa öppet vem man är. Att det transparanta ledarskapet tillför mycket både för ledaren, medarbetaren och därmed även organisationen. Bland annat skapar ärligheten ett öppnare klimat där kreativitet och utanför-boxen-mentaliteten blir en del av vardagen. Där vågar vi bjuda in varandra i diskussioner och vara modiga oavsett om det handlar om positiva eller negativa händelser i verksamheten.

Ofta slår det mig att vi fokuserar alldeles för mycket på våra sämre sidor. Vi lägger massor med energi på att stärka upp, täppa till och kämpa oss igenom dessa svaga sidor med blod, svett och tårar. Jag tycker självklart att vi ska höja nivån om svagheten är undermålig, men låt den inte ta över ditt ledarskap helt. Om något är omöjligt, ta hjälp!

Låt inte för mycket av din energi och dina talanger försvinna i svagheterna. Använd mycket hellre energin i dina styrkor, där du är unik, får saker att hända och kommer till din fulla rätt. Vilka styrkor i ditt ledarskap gör att du får med dig dina medarbetare i rätt riktning? Där ni växer tillsammans och blir framgångsrika? DÄR ska du lägga ditt fokus.

En klok människa ändrade min syn, med en enda kommentar: ”Dina styrkor väger upp dina brister tusenfalt, fortsätt vara briljant där du är bäst, då märks knappt dina svagheter.”

När jag klev på mitt första chefsuppdrag vid 24 års ålder tänkte jag: -Hur svårt kan det vara? Det gäller bara att visa att jag är bäst på det mesta. Ganska snart blev jag varse om att det var lite mer komplicerat än så. I företaget jag arbetade i som mellanchef hade vi 5 tydliga roller i ledarskapet: Chef, Visionär, Säljare, Administratör och Coach. Jag hittade ganska snabbt mina styrkor, men mina svagheter var tuffare att acceptera. Jag tyckte ju att jag skulle vara bäst i alla chefsrollerna. Från början satsade jag fullt ut på styrkorna, men hackade ändå på mina svagheter (trots att de var utförda och godkända). En klok människa ändrade min syn, med en enda kommentar: ”Dina styrkor väger upp dina brister tusenfalt, fortsätt vara briljant där du är bäst, då märks knappt dina svagheter.”

Är du intresserad av dina starka respektive svaga sidor? Fråga dina medarbetare och chefer. Vad kan jag utveckla? Hur upplevde du att jag löste den där situationen? Vad behöver du av mig för att fungera optimalt? Se feedbacken som en gåva, mer om detta i nästa krönika.

Anette Strömquist
Utbildningskonsult & Professionell Coach (ICF)
LaBranche i Skellefteå

LaBranche

Här hittar du mer information om aktuella utbildningar.

  • Det Coachande Ledarskapet, Skellefteå 28 februari eller 11 april 2018
  • Bli ditt bästa Jag, Skellefteå, 26 maj, 16 juni eller 25 augusti 2018

Skräddarsydda organisationsutbildningar

  • Coachande ledarskap & förhållningssätt

Alla dina medarbetare har potential att bli sitt bästa i sin arbetsvardag. Oavsett hur länge du arbetat som chef, kommer du genom det coachande förhållningssättet skapa bättre resultat, större engagemang och goda förutsättningar att utveckla både individen och verksamheten framgångsrikt.

  • Dynamiskt ledarskap (med fokus på förändring/verksamhet/situation/individ/mål)

Stärker dig att leda i förändring, utifrån individer, situationer och verksamhet, med tydlighet och engagemang. Utbildningen hjälper dig att prioritera vad som är viktigast för dig och dina medarbetare, våga anta nya utmaningar och utveckla din kompetens att leda framgångsrikt genom din personal för att nå verksamhetsmålen i en konstant föränderlig verksamhetsmiljö.

  • Försäljning, service & bemötande

Den här utbildningen ger dig verktyg, insikter och förståelse i hur du blir en framgångsrik och ödmjuk säljare, som kunderna väljer att komma tillbaka till gång efter gång. Att vara säljare idag handlar om att skapa äkta och förtroendefulla relationer med sina kunder, där service och bemötande blir en naturlig del i försäljningsprocessen. I varje säljsituation finns två vinnare, kunden och säljaren. 

För mer information och offertförfrågan vänligen kontakta:

anette@labranche.se eller på tfn 070-2890440

29 januari, 2018. Senast uppdaterat 16:12

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15