Jessica Möllers knep för att lyckas med försäljningen

Länsförsäkringar säljer flest hus och bostadsrätter i stan.
Mäklaren Jessica Möller, 36, har ett knep för att lyckas med era försäljningar.
– Jag försöker att aldrig lägga en visning när AIK spelar hemmamatch, säger hon.

8 maj, 2018. Senast uppdaterat 08:24

Det finns många olika saker som kan påverka intresset för hus och lägenheter som ligger ute till försäljning, till exempel priset, läget, planlösningen – och om AIK spelar eller inte. Det har mäklaren Jessica Möller, 36, från Bureå, lärt sig efter några år i yrket.
– Jag försöker att aldrig lägga en visning när AIK spelar hemmamatch, säger Jessica Möller, mäklare hos Länsförsäkringar.

Det påverkar så mycket alltså?
– Ja, absolut. Man märker absolut en stor skillnad på hur mycket folk som kommer på visningarna när AIK spelar, särskilt om det är en lägenhet inne i stan, säger hon.

– Ett tips till de som planerar att sälja sitt hus är att kontakta oss i ett tidigt skede, så får man bra koll på hur processen går till. Vill man hitta något nytt innan man säljer så kan man förbereda sin försäljning. Då är man redo direkt man hittat sitt nya boende. Det är vad vi kallar ett försprång.

Det är såklart en jättefördel att vi även har försäkringar och bank i huset. Då kan vi exempelvis ge snabba lånelöften.

Efter att ha jobbat i butik i flera år valde hon 2007 att plugga till fastighetsmäklare – och det är något hon aldrig har ångrat. Sedan 1,5 år tillbaka jobbar hon på Länsförsäkringar, som är stans största fastighetsförmedlare, oavsett om det handlar om villor, fritidshus eller lägenheter.
– Vi står mycket för trygghet och tvingar inte in folk i situationer de är obekväma i. Sedan är det såklart en jättefördel att vi även har försäkringar och bank i huset. Då vi exempelvis kan ge snabba lånelöften och har en stor kompetens inom väggarna, säger Jessica.

”Lagkänslan märks”

En annan nyckel till Länsförsäkringars framgång tror Jessica beror på att de, till skillnad från många konkurrenter, inte har individuell provision, utan fast grundlön, plus grupprovision.
– Det gör att vi får en helt annan lagkänsla och det tror jag märks. Vi blir mer avslappnade och inte så pushiga, säger Jessica Möller.

Så varierar bostadsmarknaden under året – enligt Jessica Möller:

  1. kvartalet: ”Under första kvartalet är det lågsäsong. Särskilt i januari brukar det vara lugnt. Sedan ökar det successivt.”
  2. kvartalet: ”Efter påsken, april, då drar det igång på allvar. Då börjar både sommarstugeägare och villaägare att tina fram och känna att det är dags att sälja. Och i maj vill alla ha sina hus ute på Hemnet. Det är ett startskott kan man säga.”
  3. 
kvartalet: ”Under sommaren brukar det fortsatt vara bra tryck, och det brukar hålla i sig även in i september.”
  4. 
kvartalet: ”I oktober brukar det vara ganska bra, men ju närmare jul vi kommer desto lugnare blir marknaden. I november och december har vi mörkret och snön emot oss. Sedan är det många som inte vill flytta under december, då det kan vara snö och mycket halka.”

LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING

8 maj, 2018. Senast uppdaterat 08:24

Snabbväxande app ska rädda lokala föreningar

Var femte förening i Västerbotten har försvunnit de senaste tio åren. Nu ansluter sig bland annat ­Skellefteå AIK, Skellefteå FF, Sunnanå, Morön, Skellefteå Ridklubb, Gamla Stan och Soo Shim Taekwondo till den snabbväxande ­appen ­Supporter, som ska stärka det lokala föreningslivet.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra ­möjligheter att utveckla föreningen, säger Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

Att många lokala föreningar blöder ekonomiskt är ingen hemlighet och definitivt ingen nyhet. De senaste tio åren har närmare 150 klubbar i ­Västerbotten försvunnit. I riket är siffrorna än mer alarmerande; här har drygt 1 300 av föreningarna avvecklats under samma tidsperiod.
Den dystra utvecklingen har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda föreningslivet.
Den senaste och mest spännande är den ­nylanserade appen Supporter, utvecklad i Skellefteå och uppbackad av de lokala föreningarna med superstjärnorna Hanna Marklund och Jonathan Pudas i spetsen.

Idén bygger på de klassiska rabatt­häftena, fast i ­digital form. Som ­ansluten användare får du ­dagligen lukrativa rabatter från butiker och restauranger, samtidigt som du ­supportar din klubb. Hälften av behållningen från de 49 kronor månads­abonnemanget kostar går sedan oavkortat till din favoritförening.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra möjligheter att utveckla föreningen. Vi vill satsa ännu mer på både dam och ungdom för att långsiktigt vara en förening som ger alla som vill chansen att nå sina drömmar, ­säger ­Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

I uppstarten är 42 lokala för­eningar ­anslutna till Supporter, som innehåller över 200 ­erbjudanden från mer än 100 företag i Skell­efteå Kommun. Det här betyder att du som ­användare kan spara tusentals kronor på att supporta din ­lokala förening.
– Samhället förändras och föreningar är inte lika attraktiva att vara med i, då det krävs en hel del av medlemmar och ideellt arbete för att få ekonomin att gå ihop, säger Sunnanås marknadschef Inger Arnesson och fortsätter:
– I den meningen är initiativ som Supporter oerhört viktigt!

Supporter finns från och med 7 maj tillgänglig att ladda ner från App Store och Google Play.

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

SUPPORTER

STÖTTA DIN FÖRENING OCH TA DEL AV HUNDRATALS ERBJUDANDEN
Ladda ner Supporter via App Store/Google Play.
Ta del av fler än 200 fina lokala erbjudanden.
Samtidigt som du stöttar din favoritförening.

Vill du veta mer? Surfa in på http://supporter.app/

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Citykompaniet – Sveriges näst bästa citygalleria

Citykompaniet placerade sig på en fin andra plats i den Köpcentrumrapport som Market tar fram varje år.
Betyget för säkerhet är det högsta betyget i riket, Citykompaniet ökade det totala betyget rejält och klättrade en hel del placeringar mot föregående år.

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25

Undersökningen genomförs i januari varje år, 3400 personer i åldrarna 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. 405 handelsplatser i landet är med i bedömningen.

Det som betygssätts är Prisnivå, Butiksutbud, Bekvämlighet, Trivsel, Läge, Parkering, Serveringar, Info & Reklam, Bemötande, Tillgänglighet till WC samt trygghet & säkerhet.

– Det är givetvis jätteroligt att CK hamnar på andra plats i kategorin Citygallerior, säger Maria Rautio, centrumledare vid Citykompaniet och fortsätter:

– Det är en bra undersökning där man kan avläsa i poängen var vi är starka och var vi har mer att jobba med. Det var flera handelsplatser i Skellefteå som placerade sig bra i undersökningen vilket känns otroligt kul och viktigt för hela handeln i Skellefteå.

Bland Sveriges 405 handelsplatser placerade sig Citykompaniet på en 26:e plats.
Citygalleria topp 5 1, Mitt i City, Karlstad 45,1 2, Citykompaniet, Skellefteå 44,9 3, Gallerian Nian, Gävle 42,1 4, Kupolen Köpcentrum, Borlänge 40,6 5, Citygallerian, Karlshamn 38,9

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25