Jättelekplats byggs på Sjungande Dalen

I Sjungande Dalen kommer Riksbyggen att bygga en lekplats på 3 000 kvadratmeter. Uppdragsgivaren är Samfälligheten Värmen och lekplatsen beräknas vara färdig hösten 2020.
– Vi vill att lekplatsen ska bli en trygg familjär samlingspunkt som stimulerar fysisk aktivitet för olika åldersgrupper. Därför vill vi behålla så mycket som det går av befintliga träd och skapa känslan av en skogslekpark, säger Gabriella Lööf, projektledare på Riksbyggen.

9 mars, 2020. Senast uppdaterat 10:22

I lekparken kommer det att finnas en mängd olika attraktioner, från linbana till klätterställningar och studsmattor. Här kommer också att finnas en boulebana som även kan locka äldre personer samt sittplatser för fika- och picknickstunder.
– Tidigare har det här området där lekplatsen byggs upplevts som otryggt och mörkt. Därför har vi satsat mycket på en bra belysning som ska lysa upp både lekutrustning och träd samt att lekplatsens utformning ska locka både äldre och yngre, berättar Gabriella.

Målet är att hela området kommer att påverkas positivt, och blir ett attraktivare bostadsområde att bo och leva i,

Sjungande Dalen har blandade upplåtelseformer och sammanlagt finns här drygt 600 lägenheter byggda runt 1970. Samfälligheten Värmen består av Riksbyggen Brf Fagotten, HSB Brf Orkestern och Riksbyggen Hyresbostäder.
– Förhoppningen är att stärka gemenskapen mellan de boende i föreningarna och i hyreslägenheterna. Målet är att hela området kommer att påverkas positivt, och blir ett attraktivare bostadsområde att bo och leva i, säger Gabriella.

9 mars, 2020. Senast uppdaterat 10:22

Skellefteföretag ställer om – producerar 50 000 skyddsrockar

Skellefte Reklam brukar tillverka skyltar, dekaler och banderoller.
Från och med i morse ställde de om för att kunna massproducera skyddsrockar.
– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefte Reklam är totalleverantör inom reklam och hjälper vanligtvis lokala företag med olika reklamprodukter och tjänster.

Samtidigt har det blivit uppenbart att det saknas tillräckligt med skyddskläder på länets sjukhus och inom vården.

Det har gjort att Skellefte Reklam delvis valt att ställa om sin produktion för att kunna massproducera skyddskläder.

Nu har företaget fått beställningar på 50 000 skyddskläder från Skellefteå kommun och Region Västerbotten.

– Det är fullt upp just nu, säger vd:n Per Boström.

Personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer.

Per Boström berättar vidare att personalstyrkan kommer att utökas med 20 personer, som kommer att jobba treskift och totalt kunna producera 2000 skyddsrockar per dygn.

23 april, 2020. Senast uppdaterat 16:21

Skellefteföretag växer – dubblar antalet butiker

Skellefteföretaget Elon Bogården, med vd:n Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson som en av delägarna, expanderar vidare.
Från och med i dag förvärvar man två nya butiker, Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander Berglund.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37

Från en till fyra butiker – på ett år. Det har onekligen gått undan för gänget bakom vitvarubutiken Elon Bogården. Alexander Berglund och NHL-proffset Melker Karlsson har förädlat konceptet som bygger på att besöket ska vara en upplevelse.
I butiken på Erikslid har fullt funktionsdugliga utställningskök installerats, allt för att skapa en helhetsupplevelse för kunderna.
– Vi försöker ständigt anpassa oss efter kunderna och deras behov; här ska du inte bara kunna uppleva ett kök utan också prova till exempel en sous vide, äggkokare eller ett våffeljärn, säger Alexander Berglund.

Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål.

Den första butiken kompisarna tog över har på kort tid blivit en jättesuccé och efter det har Alexander som vd för Elon Bogården förvärvat ytterligare butiker i Sverige. I oktober 2019 tog han över Elon på Kungsholmen och från och med i dag håller han i rodret för ytterligare två butiker; Elon Söder på Anderstorp och Elon City i Luleå.
– Det känns fantastiskt roligt att vi nu är i mål, säger Alexander.
Trots det allmänna världsläget tror han starkt på Skellefteås utveckling i allmänhet och den södra sidan av staden i synnerhet.
– Det byggs och det planeras nya handelsplatser, inte minst på den södra sidan av Skellefteå – som vi ser en enorm potential i, säger Alexander och fortsätter:
– Nu kan vi komma närmare kunderna och ta nästa steg som företag. Upplevelse och inspiration är nyckelord som även i fortsättningen kommer att göra att våra butiker sticker ut.

14 april, 2020. Senast uppdaterat 09:37