ICA-handlaren med öga för detaljer

I sju år drev han en detektivbyrå. Nu är Tommy Alm, 56, handlare på Ica Supermarket Morön – och han är anledningen till att butiken nu bakar sin egen pizza samt kör ut fruktkorgar till över 130 företag.
– För oss handlar det om att göra livet enklare för våra kunder, och det tycker jag att vi gör, säger Tommy.

11 december, 2017. Senast uppdaterat 09:53

Ica Supermarket Morön har gjort flera spännande satsningar de senaste åren och mannen bakom dessa idéer är 56-årige Tommy Alm, som har en väldigt intressant bakgrund. Under sju år (1992-1999) drev han och en kompis en detektivbyrå i Umeå.

– Det var faktiskt väldigt kul. Vi hade gott om jobb, men vi hade småbarn på den tiden och alla helger gick åt till att jobba, så vi la ner det, säger Tommy, som ursprungligen kommer från Gällivare.

Flera lyckade satsningar

Samtidigt som han startade detektivbyrån började han också på Ica. Han har haft olika roller inom företaget, men under de drygt nio senaste åren har han varit handlare på Ica Supermarket Morön.
Han är mannen bakom flera av butikens lyckade satsningar den senaste tiden, som exempelvis en egen pizzeria vid charkavdelningen samt att de kör ut fruktkorgar till företag.

– Vi kör ut 1,7 ton frukt i veckan till 134 olika företag. Det är en bra service för företagen, då många vill byta ut wienerbrödet mot något nyttigare alternativ, säger Tommy Alm.

Vi kör ut 1,7 ton frukt i veckan till 134 olika företag. Det är en bra service för företagen, då många vill byta ut wienerbrödet mot något nyttigare alternativ.

Både de butiksbakade pizzorna och fruktkorgssatsning grundar sig i en av Tommys hjärtefrågor – nämligen att göra livet enklare för sina kunder.

– Går du i en stor matvarubutik får du räkna med att avsätta en timme. Men hos oss ska det inte behöva ta mer än åtta, nio minuter, om man nu inte handlar jättemycket. För oss handlar det då till exempel om att se till att det är bra skyltat, produkterna finns framme och framförallt att kön till kassan inte är för lång – livet skall vara enkelt, säger Tommy.

Tydliga tendenser

Han ser flera tydliga tendenser i konsumentbeteendet, något som kommer att få genomslag i butiken:

– Folk blir mer och mer medvetna. Nästa förändring är att ställa om butiken till en ansvarstagande butik. Då tänker jag till exempel på tygpåsar i frukten, endast miljökassar i kassan och 15-årsgräns på energidryck.

– Vi kommer dessutom att sluta skicka ut 4 000 direktreklamblad. I fortsättningen kommer endast 500 blad finnas tillgängliga i butiken. På så sätt sparar vi massor av träd, då vi inte längre bidrar till att 90 procent slängs i återvinningen. Vi kommer också att sluta sälja dansk fläskfile och öka satsningen på ekologiska varor.

ICA Supermarket Morön

11 december, 2017. Senast uppdaterat 09:53

Snabbväxande app ska rädda lokala föreningar

Var femte förening i Västerbotten har försvunnit de senaste tio åren. Nu ansluter sig bland annat ­Skellefteå AIK, Skellefteå FF, Sunnanå, Morön, Skellefteå Ridklubb, Gamla Stan och Soo Shim Taekwondo till den snabbväxande ­appen ­Supporter, som ska stärka det lokala föreningslivet.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra ­möjligheter att utveckla föreningen, säger Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

Att många lokala föreningar blöder ekonomiskt är ingen hemlighet och definitivt ingen nyhet. De senaste tio åren har närmare 150 klubbar i ­Västerbotten försvunnit. I riket är siffrorna än mer alarmerande; här har drygt 1 300 av föreningarna avvecklats under samma tidsperiod.
Den dystra utvecklingen har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda föreningslivet.
Den senaste och mest spännande är den ­nylanserade appen Supporter, utvecklad i Skellefteå och uppbackad av de lokala föreningarna med superstjärnorna Hanna Marklund och Jonathan Pudas i spetsen.

Idén bygger på de klassiska rabatt­häftena, fast i ­digital form. Som ­ansluten användare får du ­dagligen lukrativa rabatter från butiker och restauranger, samtidigt som du ­supportar din klubb. Hälften av behållningen från de 49 kronor månads­abonnemanget kostar går sedan oavkortat till din favoritförening.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra möjligheter att utveckla föreningen. Vi vill satsa ännu mer på både dam och ungdom för att långsiktigt vara en förening som ger alla som vill chansen att nå sina drömmar, ­säger ­Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

I uppstarten är 42 lokala för­eningar ­anslutna till Supporter, som innehåller över 200 ­erbjudanden från mer än 100 företag i Skell­efteå Kommun. Det här betyder att du som ­användare kan spara tusentals kronor på att supporta din ­lokala förening.
– Samhället förändras och föreningar är inte lika attraktiva att vara med i, då det krävs en hel del av medlemmar och ideellt arbete för att få ekonomin att gå ihop, säger Sunnanås marknadschef Inger Arnesson och fortsätter:
– I den meningen är initiativ som Supporter oerhört viktigt!

Supporter finns från och med 7 maj tillgänglig att ladda ner från App Store och Google Play.

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

SUPPORTER

STÖTTA DIN FÖRENING OCH TA DEL AV HUNDRATALS ERBJUDANDEN
Ladda ner Supporter via App Store/Google Play.
Ta del av fler än 200 fina lokala erbjudanden.
Samtidigt som du stöttar din favoritförening.

Vill du veta mer? Surfa in på http://supporter.app/

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Citykompaniet – Sveriges näst bästa citygalleria

Citykompaniet placerade sig på en fin andra plats i den Köpcentrumrapport som Market tar fram varje år.
Betyget för säkerhet är det högsta betyget i riket, Citykompaniet ökade det totala betyget rejält och klättrade en hel del placeringar mot föregående år.

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25

Undersökningen genomförs i januari varje år, 3400 personer i åldrarna 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. 405 handelsplatser i landet är med i bedömningen.

Det som betygssätts är Prisnivå, Butiksutbud, Bekvämlighet, Trivsel, Läge, Parkering, Serveringar, Info & Reklam, Bemötande, Tillgänglighet till WC samt trygghet & säkerhet.

– Det är givetvis jätteroligt att CK hamnar på andra plats i kategorin Citygallerior, säger Maria Rautio, centrumledare vid Citykompaniet och fortsätter:

– Det är en bra undersökning där man kan avläsa i poängen var vi är starka och var vi har mer att jobba med. Det var flera handelsplatser i Skellefteå som placerade sig bra i undersökningen vilket känns otroligt kul och viktigt för hela handeln i Skellefteå.

Bland Sveriges 405 handelsplatser placerade sig Citykompaniet på en 26:e plats.
Citygalleria topp 5 1, Mitt i City, Karlstad 45,1 2, Citykompaniet, Skellefteå 44,9 3, Gallerian Nian, Gävle 42,1 4, Kupolen Köpcentrum, Borlänge 40,6 5, Citygallerian, Karlshamn 38,9

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25