ICA-handlaren med öga för detaljer

I sju år drev han en detektivbyrå. Nu är Tommy Alm, 56, handlare på Ica Supermarket Morön – och han är anledningen till att butiken nu bakar sin egen pizza samt kör ut fruktkorgar till över 130 företag.
– För oss handlar det om att göra livet enklare för våra kunder, och det tycker jag att vi gör, säger Tommy.

11 december, 2017. Senast uppdaterat 09:53

Ica Supermarket Morön har gjort flera spännande satsningar de senaste åren och mannen bakom dessa idéer är 56-årige Tommy Alm, som har en väldigt intressant bakgrund. Under sju år (1992-1999) drev han och en kompis en detektivbyrå i Umeå.

– Det var faktiskt väldigt kul. Vi hade gott om jobb, men vi hade småbarn på den tiden och alla helger gick åt till att jobba, så vi la ner det, säger Tommy, som ursprungligen kommer från Gällivare.

Flera lyckade satsningar

Samtidigt som han startade detektivbyrån började han också på Ica. Han har haft olika roller inom företaget, men under de drygt nio senaste åren har han varit handlare på Ica Supermarket Morön.
Han är mannen bakom flera av butikens lyckade satsningar den senaste tiden, som exempelvis en egen pizzeria vid charkavdelningen samt att de kör ut fruktkorgar till företag.

– Vi kör ut 1,7 ton frukt i veckan till 134 olika företag. Det är en bra service för företagen, då många vill byta ut wienerbrödet mot något nyttigare alternativ, säger Tommy Alm.

Vi kör ut 1,7 ton frukt i veckan till 134 olika företag. Det är en bra service för företagen, då många vill byta ut wienerbrödet mot något nyttigare alternativ.

Både de butiksbakade pizzorna och fruktkorgssatsning grundar sig i en av Tommys hjärtefrågor – nämligen att göra livet enklare för sina kunder.

– Går du i en stor matvarubutik får du räkna med att avsätta en timme. Men hos oss ska det inte behöva ta mer än åtta, nio minuter, om man nu inte handlar jättemycket. För oss handlar det då till exempel om att se till att det är bra skyltat, produkterna finns framme och framförallt att kön till kassan inte är för lång – livet skall vara enkelt, säger Tommy.

Tydliga tendenser

Han ser flera tydliga tendenser i konsumentbeteendet, något som kommer att få genomslag i butiken:

– Folk blir mer och mer medvetna. Nästa förändring är att ställa om butiken till en ansvarstagande butik. Då tänker jag till exempel på tygpåsar i frukten, endast miljökassar i kassan och 15-årsgräns på energidryck.

– Vi kommer dessutom att sluta skicka ut 4 000 direktreklamblad. I fortsättningen kommer endast 500 blad finnas tillgängliga i butiken. På så sätt sparar vi massor av träd, då vi inte längre bidrar till att 90 procent slängs i återvinningen. Vi kommer också att sluta sälja dansk fläskfile och öka satsningen på ekologiska varor.

ICA Supermarket Morön

11 december, 2017. Senast uppdaterat 09:53

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15