Höstens hetaste trender – här är 10 plagg som fixar stilen

Hos Garderoben hittar du alltid de senaste nyheterna – och många märken är de ensamma med i Skellefteå.
– Det är kul att man kan hitta plagg här som inte alla i stan har, säger Kenneth Lindberg.
I samarbete med Skellefteliv lottar Garderoben ut två plagg – en valfri klänning samt en valfri R2-skjorta.

20 september, 2017. Senast uppdaterat 14:42

Sommaren är över och även om det är tråkigt med färre soltimmar finns det en positiv sak med det och det är att man får ta fram höstkläderna. Vill du uppdatera din garderob finns det en butik i stan som har stenkoll på de senaste trenderna – både för damer och herrar – och det är Garderoben, på Nygatan 42.

– På både dam- och herrsidan är det mönstrat som gäller. Och det kan vara allt från blommigt till andra spektakulära mönster, säger Marie Fryxell. Hennes kollega Kenneth ”Kecka” Lindberg fyller i:

– Mönstrade skjortor har slagit enormt i alla åldrar. Förut visade vi upp det, men då var det många som småskrattade åt det. I dag är det jättepopulärt, det är lite tufft, säger han.

Märker ni att kunderna våga mer nu?

– Ja, huvva. Tidigare var det kanske tio procent som vågade vara extraordinära, i dag är det tvärtom. Det är många som anammar det lite mer vågade, säger Kenneth.

Ribbstickat är hett

Utöver mönstrade skjortor lyfter Kenneth bland annat fram ribbstickade tröjor, chinos, samt tajtare jeans som tre heta trender på herrsidan i höst.

På damsidan är det blusar och toppar med turtleneck samt raka och lätt figursydda klänningar som gäller, och gärna i murriga färger.

– Vi köper in i väldigt mycket olika färger, inte bara tre färger. Och det är kul, då kan man få en färgglad höstgarderob, säger Marie Fryxell.

Medveten satsning på kostymer

Kostymer och kavajer är något som Garderoben också säljer mycket av – och det är ingen tillfällighet. Butiken har gjort en medveten satsning på just kostymer och kavajer.

– Jag har jobbat med kläder i 40 år och kostymer är hjärtat för mig. Där är vi duktiga på att komma med tips och råd, på hur den ska sitta exempelvis. Samtidigt är vi väldigt noggranna när vi köper in våra kostymer, säger Kenneth.

Det går mer och mer mot att fler inte vill ha så jättevida byxor längre, utan fotvidden får gärna vara lite mindre än tidigare.

Garderoben är en privatägd butik och det finns många fördelar med det. Jämfört med de stora kedjorna väljer de själva vilka plagg de plockar in – och flera märken är de ensamma i stan med att sälja.

Förutom snygga kläder lägger Garderoben stor vikt på service och bemötande. Förutom Marie och Kenneth kan man som kund även få hjälp av Anders Hellström och Viktoria Olsson, som både har en lång erfarenhet från branschen.

I samarbete med Skellefteliv lottar Garderoben ut två plagg – en valfri klänning samt en valfri R2-skjorta. Allt du behöver göra för att vara med i tävlingen är att gilla Garderobens facebooksida samt dela inlägget.

Här är de 5 hetaste trenderna på dam- och herrsidan i höst

Herr, med kommentar från Kenneth ”Kecka” Lindberg:

Mönstrade skjortor: ”Det har slagit enormt i alla åldrar. Förut visade vi upp det, men då var det många som småskrattade åt det. I dag är det jättepopulärt, det är lite tufft, och det är roligt att folk vågar testa lite mer mönstrat”.

Chinos/bomullsbyxa: ”Tillsammans med jeansen är det den byxa vi säljer mest av. Det är små detaljer som ändras, men inte lika stora förändringar som på skjortsidan”.

Ribbstickade tröjor: ”Oftast är det enfärgade tröjor, och det hör ihop med att det är mycket mönstrade skjortor som gäller och då passar det bra ihop”.

Småmönstrad kavaj: ”En kavaj som inte är alltför strikt, utan som kan användas till jeans. Många säger ”jag ska kunna ha det till jeans”.

Lite tajtare byxor: ”Det går mer och mer mot att fler inte vill ha så jättevida byxor längre, utan fotvidden får gärna vara lite mindre än tidigare”.

… och på damsidan, med kommentarer från Marie Fryxell:

Mönstrad klänning: ”Precis som på herrsidan är det väldigt mycket mönstrat som gäller i höst”.

Bomberjackan: ”Den passar till både fest och fritid. Där finns även mönstrad”.

Blus eller topp med turtleneck: ”Halvhög halsringning. Den vinröda är populär eller en plommonliknande färg. Sedan har vi även i lejongul, som också är stort i höst.”

Byxa med resårlinning: ”Det är mer en kostymbyxa med en modernare look.”

Dunjackan: ”Lättviktsdunjackorna säljer vi mycket av. Den finns i allt från vinrött till klarblått, som är rätt ny för hösten. Den är jätteläcker.”

Frikväll fredag 29 september

Missa inte frikväll fredag den 29 september klockan 18–21. Då erbjuder garderoben 20 procents rabatt på herrjackor och 20 procent på finstickade damtröjor.

20 september, 2017. Senast uppdaterat 14:42

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15