Linserna hoppade ur – Skellefteföretaget hittade lösningen

Moa Ögren, 17 år, är en av våra lovande alpintalanger.
Hemligheten bakom framgången?
YouZee Clip in – utvecklat av Skellefteföretaget Larsson Optik.
– Nu kan jag åka med ett helt annat lugn, säger Moa Ögren.

17 november, 2017. Senast uppdaterat 09:17

I början av november deltog Umetjejen Moa Ögren i ett utvecklingsläger i Österrikiska Stubai.
Nu fortsätter talangen att rida på framgångsvågen. Säsongens stora mål är att kvala in till Europacupen – och inom några år hoppas hon delta i OS.
Hemligheten bakom den hisnande utvecklingskurvan stavas YouZee Clip in – från Skellefteföretaget Larsson Optik.
De unika clipsen, som du använder istället för glasögon eller linser, har gett Moa ett ordentligt uppsving i utvecklingen. 17-åringen, som är närsynt minus 3, medger att den revolutionerande metoden är anledningen till hennes framfart i skidbacken.

– Med linser kan du bli torr i ögonen och med glasögon kan det vara svårt att hitta passande googles. I flera tävlingar har linserna till och med hoppat ur. De problemen slipper jag nu. Med de här clipsen kan jag åka med ett helt annat lugn, säger Moa Ögren.

På bara några sekunder monterar du YouZee Clip In och kan sedan fortsätta använda dina favoritgoggles utan bekymmer.

Det är enkelt att första varför det blivit sådan succé. Med YouZee Clip in behöver du inte längre krångla till det med linser eller försöka hitta goggles som rymmer dina glasögon.
En revolutionerande lösning inte bara för alpinåkare, utan också för de som kör skoter, åker snowboard, enduro, cross och downhill.

– På bara några sekunder monterar du YouZee Clip In och kan sedan fortsätta använda dina favoritgoggles utan bekymmer, förklarar Jan Larsson, legitimerad optiker.
YouZee Clip in, tidigare kallat Spyder Clip in, passar alla goggles – och kan beställas för 1 095 kronor på youzee.se.

3 fördelar med YouZee Clip in

1) Passar alla goggles
Testade i POC, 509, Scott, Smith, Bollé, Bliz, Götti, Oakley, DrZipe med flera och passar i samtliga. Dessutom enkla att flytta.

2) Monteras på bara några sekunder
Lika enkelt flyttar du den till en annan vilket är suveränt om du tex kör med olika goggles pga väderlek, ljusförhållanden eller olika sporter.

3) Även för brytningsfel?
Självklart! YouZee Clip In har blivit en eftertraktad produkt för personer med brytningsfel. Kanske för att dessa har svårt att få kontaktlinser att fungera?

LARSSON OPTIK

17 november, 2017. Senast uppdaterat 09:17

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15