Här får du hemlagad mat – på sju minuter

Sju minuter. Längre tid än så tar det inte att få en lunch i absolut toppklass hos Restaurang Valentino. Här är fem populära rätter som garanterat är en större smakupplevelse än en burgare i farten eller en plocksallad.

26 oktober, 2017. Senast uppdaterat 10:20

Vi lever i ett allt mer stressat samhälle, där kalendern snabbt fylls på. Man ska jobba, hinna med fritidsaktiviteter, umgås med nära och kära och dessutom äta bra mat för att orka med allt.

För att hinna med allt i livspusslet är det många som prioriterar bort lunchen. I stället för att avnjuta en god måltid med kollegorna på en restaurang tar man en burgare i farten eller slänger ihop en smaklös sallad på närmaste matvarubutik.

Men nu finns det ett sätt att få en snabb lunch i toppklass, och det är att gå till Restaurang Valentino. De har tagit fasta på att vi är allt mer stressade och därför erbjuder de ett alternativ till snabbmaten, utan att göra avkall på kvalitén.

Sju minuter

Här tar det bara sju minuter från det att du beställer maten till att du har tallriken på bordet.

– Även om vi lever i en stressad vardag tycker jag det är lite synd att många bara slänger i sig något i farten, när man faktiskt kan sitta ner och äta en vällagad måltid. Det går garanterat lika fort som att stå och välja ingredienser till en plocksallad, är bra mycket trevligare – och dessutom billigare, säger Restaurang Valentinos ägare Shervin Ahmadzadeh.

Till skillnad från många andra restauranger har vi bara hemlagad mat, och det är något som våra gäster uppskattar. De vet att man får bra råvaror.

Även om det går snabbt att få maten betyder det inte att Valentinos jobbar med halvfabrikat och liknande. Tvärtom. Restaurangen lägger stor vikt på kvalitén och lagar allt från grunden.

– Till skillnad från många andra restauranger har vi bara hemlagad mat, och det är något som våra gäster uppskattar. De vet att man får bra råvaror, säger Shervin.

Lunchen serveras vardagar mellan 11-14 och kostar 89 kronor, och då ingår salladsbuffé samt kaffe och kaka efter maten.

Dessutom är Restaurang Valentino, som funnits i Skellefteå i 35 år, en av två lunchrestauranger i stan som kör tallriksservering.

Fem populära rätter hos Restaurang Valentino som går på sju minuter:

1) Pasta med strimlad fläskfilé i gräddig pepparsås .

2) Sallad med parmaskinka & riven parmesan.

3) Grillad fläskfilé med bearnaisesås (pommes eller stekt potatis).

4) Sallad med parmaskinka & riven parmesan.

5) Sallad med fetaost och tzatzikisås.

Restaurang Valentino

Hemsida: http://www.restaurangvalentino.com/

26 oktober, 2017. Senast uppdaterat 10:20

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15