Här är sommarens hetaste leksaker

Vill du inte dränkas av en störtflod vatten?
Då gäller det att inte ha den tickande bollen i handen när den smäller av.
Splash Out är en av sommarens hetaste trender.

29 maj, 2018. Senast uppdaterat 14:13

Tick, tack. Ett skepp kommer lastat – med en tickande vattenballong.

Vatten och ballonger är heta i sommarhandeln i år igen.

Robert Lövgren, butikschef på Lekia i Skellefteå, listar för Skellefteliv vilka leksakskategorier Skellefteborna intresserar sig mest för – och de två klassikerna ligger kvar i topp.

– Det här är tidlösa leksaker som är lätta att tycka om, för alla åldrar. Sommar och vatten är en oslagbar kombination, konstaterar Robert Lövgren.

Ett stort vatteninferno

Splash Out är ett vattenballongspel som går ut på att inte ha den tickande bollen i handen när den smäller av – och ett stort vatteninferno bildas.

Ett annat utespel som sätter skickligheten på prov är Super Splash Basket Game. Det går ut på att träffa varandras korgar med vattenballonger – som är fästa på huvudet.

Är vatten inte er grej finns det även andra roliga sommarnyheter. En av dessa är Banzai Body Bounce, som är en aktivitetslek med närkontakt. Ta på dig den uppblåsbara västen, putta och hoppa mot varandra – och studsa tillbaka.

Forma jättestora bubblor

Med den populära serien från Bubble Fun kan du forma jättestora och jättelånga bubblor med hjälp av ett såpbubbelsvärd.

Och för de lite yngre finns AquaPlay Lockbox. Ett vattenland i miniatyr som är lätt att ta med och förlänga.

– Just nu är butiken fylld med sommarens produkter, för både små och stora barn, säger Robert Lövgren.

Är det dags för vattenlek, eller är du ute efter någon annan leksak, finns det en Lekia-butik på Trädgårdsgatan 8, samt en på Solbacken.

 

5 populära sommarleksaker från Lekia

Splash Out Vattenballongspel
Är du snabb nog för att undvika att bli blöt?
Innehåller: 1 st Splash out boll & 12 st ballonger.
Rekommenderas från 3 år.
Pris: 149 kronor

Super Splash Basket Game
Vem är pricksäkrast i familjen?
Rekommenderas från 6 år.
Pris: 199 kronor

Banzai Body Bounce
Body bounce är uppblåsbara västar i 2-pack.
Rekommenderas från 4 år.
Pris: 299 kronor

Bubble Fun, Såpbubblor MEGA
Med lite vind eller övning så kan du få till flera meter långa bubblor.
Pris: 129 kronor

Aqualand med sluss
Det här bärbara kanalsystemet från AquaPlay har en sluss och en hamn.
Rekommenderas från 3 år.
Pris: 499 kronor

LEKIA

Lekia Solbacken
Adress: Varugatan 7
Telefon: 0910-129 80

Lekia Centrum
Adress: Trädgårdsgatan 8
Telefon: 0910-129 80

29 maj, 2018. Senast uppdaterat 14:13

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15