Gunilla, 71: ”Barnbarnet brukar fråga om jag inte ska chilla”

Oavsett om du behöver en tomte, städhjälp eller någon som fixar i trädgården kan Hyr en Senior hjälpa dig.
Gunilla Hansson, 71 år, jobbar åt företaget – och hon hyllar konceptet.
– Både kunden och vi som arbetar får ut något väldigt bra av det, säger Gunilla.

19 december, 2017. Senast uppdaterat 09:12

Gunilla Hansson, 71, gick i pension när hon var 63 år gammal. Tre år senare såg hon en annons från Hyr en Senior och hörde av sig. Nu har hon jobbat på företaget ett tag och trivs väldigt bra.

– Jag har lite olika uppdrag, men det är mest städning och fönsterputsning åt äldre personer, som är mellan 85 och 95 år. De är väldigt tacksamma att man kommer och jag tycker det är väldigt stimulerande, säger hon.

”Lär känna nya människor”

Gunilla berättar att när hon gick i pension tänkte hon ”ta det lugnt och åka skidor”, men redan efter tre år kände hon alltså att hon behövde en sysselsättning.

– Det är som mitt sjuåriga barnbarn brukar säga: ”Mormor, du kan väl bara chilla?”, men jag kan inte bara chilla. Så länge man känner sig pigg och frisk kan man lika gärna göra det här. Man lär känna nya människor och vi har bra utbyte av varandra, säger Gunilla.

Många företag uppskattar att de kan få kunnig personal på kort varsel och under kortare perioder, samt att vi kan bistå med flexibla arbetstider.

Hyr en Senior kan hjälpa till med det det mesta i hemmet och trädgården, allt från barnpassning och gräsklippning till städning och veckohandling – perfekt för exempelvis stressade familjer och ensamma äldre. Självklart kan man även få ROT/RUT-avdrag på arbetet.

Specialkompetens

Men det är inte bara privatpersoner som kan få hjälp av Hyr en Senior. De erbjuder även personal, med lång erfarenhet, och många med specialkompetens, till företag.

– Många företag uppskattar att de kan få kunnig personal på kort varsel och under kortare perioder, samt att vi kan bistå med flexibla arbetstider, säger Carina Karlsson, på Hyr en Senior i Skellefteå.

 

Hyr en Senior

Här är några exempel vad vi kan hjälpa er med:

  • Bilvård
  • Byte av gardiner/glödlampor
  • Barnpassning/läxläsning
  • Enklare ellinstallationer (behörig elektriker)
  • Enklare snickeriarbeten
  • Enklare vvs ex. byte av kran
  • Fastighetsskötsel
  • Flyttstädning samt packning
  • Fönstertvätt
  • Hjälp i hemmet (sätta upp speglar, bokhyllor)
  • Läxläsning/privatundervisning
  • Matlagning
  • Montering av möbler
  • Rehabilitering i hemmet
  • Snöskottning (ej tak)
  • Social service för äldre (shopping, promenader, sällskap)
  • Städning
  • Tvättning, strykning, enklare lagning av kläder.
  • Transporter av olika slag (transportera bort skräp)
  • Trädgårdsarbete som gräsklippning, ogräsrensning, krattning, klippning av buskar/häckar
  • Uppsättning av tavlor, fönsterbelysning m.m.
  • Veckohandling
19 december, 2017. Senast uppdaterat 09:12

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15