Glädjebeskedet: Nya Arken tar tillbaka klassikern

Saknar du också det lilla extra till kaffet?
Då blev precis den här vintern så mycket roligare för dig.
Nya Arken firar nämligen sitt ettårsjubileum med att ta tillbaka den klassiska favoriten.

18 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:18

I slutet av oktober har det gått ett år sedan Malte Tjäder och Anna Ljuslinder Tjäder tog över den anrika restaurangen. Och på kort tid har det skett stora förändringar.
Under nytt namn och i nyrenoverade lokaler har Skellefteborna fått njuta av ett fantastiskt julbord, stans godaste smörgåstårta – samt sedan maj fått frossa i den bästa Take Away-buffén.
Som tidigare ligger främsta fokus på lunchen, där man dagligen kan välja mellan tre hemlagade rätter varav en klassiker.

– Vi ligger nära till allt och alla känner till stället. Vi har en trogen kundkrets och det är kul att även nya ansikten hittat hit. Det har varit ett fantastiskt första år, säger Malte Tjäder och fortsätter:

– Vi ställer alltid hög krav på vad vi serverar och en stor anledning till att det funkat så bra tror jag är att här finns något för alla. Utöver tre olika varmrätter erbjuder vi alltid 30 olika sallader och kalla såser.

Take away-buffén är populärt bland Skelleftebor på språng.

Det känns jättekul att ta tillbaka en gammal klassiker som varit så efterlängtad.

Den anrika restaurangen har funnits sedan 50-talet och att det är ett populärt lunchalternativ råder det knappast något tvivel om.

Nu laddar de nya ägarna för jubileet och lagom till ettårsdagen plockar de fram en gammal favorit; hembakad gokaka. Ett glädjebesked – inte minst för de trognaste kunderna.

– Det känns jättekul att ta tillbaka en gammal klassiker som varit så efterlängtad, säger Malte Tjäder.

Precis som ifjol gör Nya Arken en storsatsning på julbord, som går att boka från den 25 november. Malte och Anna har genom sin cateringfirma Maltes Mat gjort sig kända för sina nyskapande smakupplevelser, på norrländska råvaror. Något som också kommer att märkas på julbordet.

Vill du boka julbord eller veta mer om Nya Arken? Här hittar du mer info.

NYA ARKEN

18 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:18

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15