Experterna: De 12 hetaste vårtrenderna i Skellefteå

Våren 2018 är närmre än du tror och vårmodet likaså.
Girlpowersmycken, nubuckskor och bobfrisyren – Vintergatans experter guidar dig genom vårens hetaste trender.

7 februari, 2018. Senast uppdaterat 14:14

Våren är snart här och det dröjer inte länge tills butikerna fylls på med plagg som rimmar med årstidens trender.
Stilrena stålsmycken, mobilaccessoarer, mönstrade och färgglada resväskor. Och glöm inte randigt, på både längden och tvären!
Vintergatans experter listar här de 12 hetaste trenderna för våren 2018.

Trend 1: Girlpowersmycken
Josefin Lundmark, butikschef på Glitter: Årets hetaste trend är stilrena örhängen samt nätta och minimalistiska ringar. Girlpowersmycken, scrunchies och mobilaccessoarer så som phonerings och stress buddies är också trender vi kommer se under året.

Trend 2: Bobfrisyren
Hufvudsaken: Hur kan man inte älska den supertrendiga bobfrisyren? Den är praktisk, lättskött och så snygg! Något annat som vi ser i vår är naturliga, avslappnade vågor, luggar i alla dess former samt längre pagé och jämnlångt hår. Och glöm inte balayagen, både i en ljusare variant samt mer mot det bronsiga hållet.

Trend 3: Nubuck och mocka
Robert Frykland, butikschef på Aveny Sko: Låga skor som loafers och ballerinaskor är fortsatt hett. Det som kommer starkt i vår är mjukare material som mocka och nubuck. Färgerna går i rosa, grått, beige och blått.

Trend 4: Randigt
Maria Holmbom, butikschef på KappAhl: Sätt färg på våren med ett rutigt plagg. Välj en rutig topp, byxa eller kjol. Allt funkar. Always black byxan är fortsatt populär liksom t-shirt med tryck, randigt på både längden och tvären samt denim.

Trend 5: Coola silversmycken
Terese Lindkvist, butikschef på Guldfynd: Feminina silversmycken med en touch av edge och coolhet. Bianca Ingrosso exklusiva kollektion finns i silver och förgyllt silver. Supersnyggt att kombinera med varandra. Annat som trender är diamantringar från Story of love-sortimentet, stilrena stålsmycken från goddess, snygga klockor för både dam och herr samt smyckesskrin.

Trend 6: Res med stil
Anette Granström, butikschef på Accent: När du vill plocka fram din snyggaste resestil inför kommande äventyr är det smartast att börja med det mest grundläggande: Ett schysst bagage. I vår ser vi mycket av mönstrade och färgglada resväskor. Ryggsäckar i alla dess former, secrid kortplånbok och shoppingväskor är fortsatt hett. Och glöm inte väskaccessoaren, så kallade bag charms.

Trend 7: Belgiska chokladaskar
Niklas Johansson, Godisvågen: Sött, surt och choklad. Lösviktsgodiset är fortsatt populärast och så kommer det nog att förbli. Något som trendat den senaste tiden är belgiska chokladaskar, av många ansedd som ”världens bästa choklad”, samt tryfflar.

Trend 8: Spegelglas
David Lundström, butikschef på Synoptik: Från Zara Larsson till Justin Bieber och Beyonce. Solglasögon med spegel- och gradalglas är årets hetaste trend. Runda och stora bågar är fortsatt hett liksom plastbågar.

Trend 9: Blomkålsris
Johan Larsson, handlare på ICA Supermarket Torget: Vi ser en ökad efterfrågan på vegetariska alternaiv, många väljer utan att vara vegetarianer att äta vegetariskt några gånger i veckan. Den här trenden går lite hand i hand med hälsotrenden där man väljer nyttig mat. Man väljer blomkålsris före pasta och kyckling och lax före fläskkött. Det är också glädjande att efterfrågan av lokala produkter fortsätter att öka. Det ger oss möjlighet att fortsätta samarbeta med aktörer på och kring Skellefteåmarknaden, något som står oss varmt om hjärtat.

Trend 10: Smarta hem
Filip Törnquist, butikschef på Kjell & Company: Ett smart hem, eller ett uppkopplat hem, innebär att saker, apparater och utrustning i hemmet är uppkopplade mot internet. Det kommer starkt just nu, liksom mesh-system för nätverk, mobil handsfree, sous vide (metod för att tillaga mat), vakuumförpackare och sporthörlurar.

Trend 11: Trenchcoat
Erika Jakobsson, butikschef på Lindex: Vårens look är skönt avslappnad i fräscha färger, så som lila och gult. Den klassiska trenden tar större plats och den enkla byxan, skjortan och trenchen blir garderobens viktiga basplagg. Randigt och blommigt är vårens härliga mönster, som vi gärna stylar med denim.

Trend 12: Vegansk frukost
Stina Widgren, platschef på Espresso House: Största trenden och efterfrågan just nu är helt klart vegetariska alternativ. Därför erbjuder vi allt ifrån frukostmackor, chokladbollar, yoghurts, wraps och alternativ som latte med skummad havremjölk som är just – veganskt.

Vintergatan

7 februari, 2018. Senast uppdaterat 14:14

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15