Efter succén – nu utökar de menyn

Sushi är den japanska rätt som är överlägset populärast i Sverige.
Men sushi är bara en bråkdel av den japanska matkulturen.
Nu storsatsar Wa Sushi i Skellefteå och utökar menyn med varmrätter.

15 mars, 2018. Senast uppdaterat 10:35

Det är en liten lokal. En liten meny. Men en stor smakupplevelse – om man är sugen på en perfekt sushi. Fisken är färsk, riset kramat för hand, det är perfekta proportioner mellan allt.
Wa Sushi öppnade på Nygatan 62B i slutet av maj 2017 – och första året kan inte beskrivas som något annat än succé.
– Det är fantastiskt kul att Skellefteborna hittat hit i den här utsträckningen. Vi är jättenöjda med första året som gått långt över förväntan, säger Mohammad Azimi, ägare av Wa Sushi.

Vi har många idéer på hur vi vill bredda menyn, men vi börjar så här så får vi se åt vilket håll vi går.

Wa Sushi serverar sushi enligt samma tradition som i Tokyo, men med lokala råvaror och ett hållbarhetstänk kring fisken som används. Det har visat sig vara en lyckad kombo.
– Vi försöker göra så mycket som vi kan från grunden, säger Mohammad Azimi.

Utökar menyn

Men sushi är bara en bråkdel av den japanska matkulturen. Vid månadsskiftet utökar Wa Sushi menyn, som förutom de traditionella sushirätterna också kommer att innehålla tre varmrätter:

  • Karaage. En populär japansk maträtt som inte serveras någon annanstans i Norrland. De friterade bitarna av kyckling serveras traditionellt med färska citronklyftor och majonnäs för doppning.

  • Yakiniku. En marinerad biff på japanskt vis, som steks hastigt på hög värme.

  • Yakitori. En japansk maträtt som består av grillad kyckling uppförd på spett.

Faller det väl ut har Mohammad Azimi planer på att utöka menyn ytterligare.
– Vi har många idéer på hur vi vill bredda menyn, men vi börjar så här så får vi se åt vilket håll vi går, ler Mohammad Azimi.

Wa Sushi

15 mars, 2018. Senast uppdaterat 10:35

Snabbväxande app ska rädda lokala föreningar

Var femte förening i Västerbotten har försvunnit de senaste tio åren. Nu ansluter sig bland annat ­Skellefteå AIK, Skellefteå FF, Sunnanå, Morön, Skellefteå Ridklubb, Gamla Stan och Soo Shim Taekwondo till den snabbväxande ­appen ­Supporter, som ska stärka det lokala föreningslivet.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra ­möjligheter att utveckla föreningen, säger Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

Att många lokala föreningar blöder ekonomiskt är ingen hemlighet och definitivt ingen nyhet. De senaste tio åren har närmare 150 klubbar i ­Västerbotten försvunnit. I riket är siffrorna än mer alarmerande; här har drygt 1 300 av föreningarna avvecklats under samma tidsperiod.
Den dystra utvecklingen har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda föreningslivet.
Den senaste och mest spännande är den ­nylanserade appen Supporter, utvecklad i Skellefteå och uppbackad av de lokala föreningarna med superstjärnorna Hanna Marklund och Jonathan Pudas i spetsen.

Idén bygger på de klassiska rabatt­häftena, fast i ­digital form. Som ­ansluten användare får du ­dagligen lukrativa rabatter från butiker och restauranger, samtidigt som du ­supportar din klubb. Hälften av behållningen från de 49 kronor månads­abonnemanget kostar går sedan oavkortat till din favoritförening.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra möjligheter att utveckla föreningen. Vi vill satsa ännu mer på både dam och ungdom för att långsiktigt vara en förening som ger alla som vill chansen att nå sina drömmar, ­säger ­Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

I uppstarten är 42 lokala för­eningar ­anslutna till Supporter, som innehåller över 200 ­erbjudanden från mer än 100 företag i Skell­efteå Kommun. Det här betyder att du som ­användare kan spara tusentals kronor på att supporta din ­lokala förening.
– Samhället förändras och föreningar är inte lika attraktiva att vara med i, då det krävs en hel del av medlemmar och ideellt arbete för att få ekonomin att gå ihop, säger Sunnanås marknadschef Inger Arnesson och fortsätter:
– I den meningen är initiativ som Supporter oerhört viktigt!

Supporter finns från och med 7 maj tillgänglig att ladda ner från App Store och Google Play.

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

SUPPORTER

STÖTTA DIN FÖRENING OCH TA DEL AV HUNDRATALS ERBJUDANDEN
Ladda ner Supporter via App Store/Google Play.
Ta del av fler än 200 fina lokala erbjudanden.
Samtidigt som du stöttar din favoritförening.

Vill du veta mer? Surfa in på http://supporter.app/

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Citykompaniet – Sveriges näst bästa citygalleria

Citykompaniet placerade sig på en fin andra plats i den Köpcentrumrapport som Market tar fram varje år.
Betyget för säkerhet är det högsta betyget i riket, Citykompaniet ökade det totala betyget rejält och klättrade en hel del placeringar mot föregående år.

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25

Undersökningen genomförs i januari varje år, 3400 personer i åldrarna 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. 405 handelsplatser i landet är med i bedömningen.

Det som betygssätts är Prisnivå, Butiksutbud, Bekvämlighet, Trivsel, Läge, Parkering, Serveringar, Info & Reklam, Bemötande, Tillgänglighet till WC samt trygghet & säkerhet.

– Det är givetvis jätteroligt att CK hamnar på andra plats i kategorin Citygallerior, säger Maria Rautio, centrumledare vid Citykompaniet och fortsätter:

– Det är en bra undersökning där man kan avläsa i poängen var vi är starka och var vi har mer att jobba med. Det var flera handelsplatser i Skellefteå som placerade sig bra i undersökningen vilket känns otroligt kul och viktigt för hela handeln i Skellefteå.

Bland Sveriges 405 handelsplatser placerade sig Citykompaniet på en 26:e plats.
Citygalleria topp 5 1, Mitt i City, Karlstad 45,1 2, Citykompaniet, Skellefteå 44,9 3, Gallerian Nian, Gävle 42,1 4, Kupolen Köpcentrum, Borlänge 40,6 5, Citygallerian, Karlshamn 38,9

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25