Det här handlar våra grannar i väst

Sommaren är här – och det betyder att vi kommer att få höra en hel del norska på stan.
Men vad är det egentligen våra kära grannar i väst lockas av?
Här avslöjar samtliga butiker i Vintergatan vad norrmännen helst köper.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 14:46

Godisvågen
I Norge är det dyrt om man vill unna sig något gott. I år höjdes sockerskatten ytterligare (som om statskassan inte var fylld med oljepengar redan?). Därför är det inte konstigt att våra västra grannar blir helt till sig när de får komma in till Godisvågen – dels tack vare det gigantiska utbudet och dels av de förmånliga priset. Även energidryck och tobak brukar norrmännen passa på att handla.

Glitter
Vad är väl ett dopp i Geirangerfjorden eller vid Lofotens kust jämfört med Sjöbottsstrand och Falkträsket? Nej, just det. När de ska få besöka sådana natursköna platser går norrmännen ofta förbi de senaste smyckena och skönhetsaccessoarerna som Glitter erbjuder för att i stället uppdatera sin strandoutfit.
– Vi säljer mycket av alla strandartiklar, allt från strandväskor och kepsar till flip-flops, säger Josefin Lundmark på Glitter.

Hufvudsaken
När man är på semester är det inte alla som bryr sig om sitt yttre till hundra procent. Därför är det inte många av våra norska gäster som satsar på en lite moderna frisyr (även fast vissa borde det) från någon av Hufvudsakens välutbildade frisörer. I stället är det många som köper det populära silverschampot Fanola No Yellow.
Det passar perfekt för grått, blont, blekt eller slingat hår. Schampot neutraliserar bort gula toner och gör håret mjukt och glansigt, säger Jenny Nilsson.

Ica Torget
En guleböj? Nej, då. Norrmännen stannar inte vid frukten, utan de satsar på sötare saker än så. De flesta fastnar i stället vid butikens härliga godisutbud.
– De norrmän som handlar hos oss är turister och på resande fot. De köper gärna lösviktsgodis, och kolsyrade drycker, säger Johan Larsson på Ica Torget.
Han berättar att våra semesterfirande grannar från väst också gärna lyxar till det med diverse ostar samt Grandioza-pizza.

Synoptik
Att norrmännen längtar att få komma till Skellefteå är enkelt att förstå, men ibland har de lite väl bråttom. För det är många som kanske inte riktigt har tänkt igenom sin packning fullt ut – men därför är det tur att Synoptik finns nära till hands.
– Linser och linsvätska är det absolut vanligaste. Norrmännen glömmer ofta det, säger Andreas Blomdal på Synoptik.
Han får också sälja en hel del glasögon, då priserna är betydligt lägre än var norrmännen är vana vid.

Guldfynd
Eftersom allt kostar så orimligt mycket i Norge kan man förstå att de är på shoppinghumör när de är på semester, och en butik som har fått erfara det är Guldfynd. Här har norrmännen spenderat stora mängder oljepengar på att köpa guld och klockor.
– Främst guld är de ute efter, och då ofta inte bara en artikel – många gånger köper de på sig ordentligt, upp emot tio guldsmycken på en och samma gång, säger Emma Strömberg på Guldfynd.

Kjell & Company
Kjell & Company är en guldgruva för alla semesterfirare – oavsett var man är, och det har norrmännen också förstått. Här finns allt, och lite till, för att kunna slappna av och njuta fullt ut av sommaren.
– Det norrmännen framförallt är intresserade av är resetillbehör som powerbanks, 3G/4G-modem, säger Filip Törnqvist på Kjell & Company.

H&M
”Ködder du?” utbrister norrmännen när de inser att det är dåligt med lusekoftor i H&M:s sommarutbud. Men när de kommit över lusekoftasorgen brukar de komma fram till kassan med fulla korgar, vilket inte är så konstigt med tanke på att H&M har allt från kläder och solglasögon till skor och inredning – till ett bra pris.
– Generellt beror det på väder. Vid bra väder köper norrmännen så klart mycket shorts, klänningar, sommartoppar och badkläder, säger Jonna Holmström på H&M.

KappAhl
Vi svenskar skrattar ofta gott åt olika norgehistorier (som den om vad man får för svar på 1+1 av en norsk miniräknare: ”Var god vänta”), men ibland tänker våra västra grannar till. Som när de väljer att köpa barnkläder på KappAhl inför skolstarten senare i höst.
KappAhl har ett av stans bästa utbud av barnkläder och deras egna märke Newbie är en favorit hos många föräldrar, dels för designen och dels för att kläderna alltid är gjorda av 100 procent ekologisk bomull.

Lindex
Erika Jakobsson på Lindex behöver inte ens en sekunds betänketid på sig att svara på frågan vad norrmännen handlar.
– Badkläder!, utbrister hon.
Och det klart, kommer man från ett land där det regnar 350 dagar om året kan det vara bra med lite nya badkläder när man äntligen får se solen.
Och vill man ha badkläder är Lindex rätt plats. Här finns klassikerna och de senaste nyheterna – både för vuxna och barn.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 14:46

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15