Det här handlar våra grannar i väst

Sommaren är här – och det betyder att vi kommer att få höra en hel del norska på stan.
Men vad är det egentligen våra kära grannar i väst lockas av?
Här avslöjar samtliga butiker i Vintergatan vad norrmännen helst köper.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 14:46

Godisvågen
I Norge är det dyrt om man vill unna sig något gott. I år höjdes sockerskatten ytterligare (som om statskassan inte var fylld med oljepengar redan?). Därför är det inte konstigt att våra västra grannar blir helt till sig när de får komma in till Godisvågen – dels tack vare det gigantiska utbudet och dels av de förmånliga priset. Även energidryck och tobak brukar norrmännen passa på att handla.

Glitter
Vad är väl ett dopp i Geirangerfjorden eller vid Lofotens kust jämfört med Sjöbottsstrand och Falkträsket? Nej, just det. När de ska få besöka sådana natursköna platser går norrmännen ofta förbi de senaste smyckena och skönhetsaccessoarerna som Glitter erbjuder för att i stället uppdatera sin strandoutfit.
– Vi säljer mycket av alla strandartiklar, allt från strandväskor och kepsar till flip-flops, säger Josefin Lundmark på Glitter.

Hufvudsaken
När man är på semester är det inte alla som bryr sig om sitt yttre till hundra procent. Därför är det inte många av våra norska gäster som satsar på en lite moderna frisyr (även fast vissa borde det) från någon av Hufvudsakens välutbildade frisörer. I stället är det många som köper det populära silverschampot Fanola No Yellow.
Det passar perfekt för grått, blont, blekt eller slingat hår. Schampot neutraliserar bort gula toner och gör håret mjukt och glansigt, säger Jenny Nilsson.

Ica Torget
En guleböj? Nej, då. Norrmännen stannar inte vid frukten, utan de satsar på sötare saker än så. De flesta fastnar i stället vid butikens härliga godisutbud.
– De norrmän som handlar hos oss är turister och på resande fot. De köper gärna lösviktsgodis, och kolsyrade drycker, säger Johan Larsson på Ica Torget.
Han berättar att våra semesterfirande grannar från väst också gärna lyxar till det med diverse ostar samt Grandioza-pizza.

Synoptik
Att norrmännen längtar att få komma till Skellefteå är enkelt att förstå, men ibland har de lite väl bråttom. För det är många som kanske inte riktigt har tänkt igenom sin packning fullt ut – men därför är det tur att Synoptik finns nära till hands.
– Linser och linsvätska är det absolut vanligaste. Norrmännen glömmer ofta det, säger Andreas Blomdal på Synoptik.
Han får också sälja en hel del glasögon, då priserna är betydligt lägre än var norrmännen är vana vid.

Guldfynd
Eftersom allt kostar så orimligt mycket i Norge kan man förstå att de är på shoppinghumör när de är på semester, och en butik som har fått erfara det är Guldfynd. Här har norrmännen spenderat stora mängder oljepengar på att köpa guld och klockor.
– Främst guld är de ute efter, och då ofta inte bara en artikel – många gånger köper de på sig ordentligt, upp emot tio guldsmycken på en och samma gång, säger Emma Strömberg på Guldfynd.

Kjell & Company
Kjell & Company är en guldgruva för alla semesterfirare – oavsett var man är, och det har norrmännen också förstått. Här finns allt, och lite till, för att kunna slappna av och njuta fullt ut av sommaren.
– Det norrmännen framförallt är intresserade av är resetillbehör som powerbanks, 3G/4G-modem, säger Filip Törnqvist på Kjell & Company.

H&M
”Ködder du?” utbrister norrmännen när de inser att det är dåligt med lusekoftor i H&M:s sommarutbud. Men när de kommit över lusekoftasorgen brukar de komma fram till kassan med fulla korgar, vilket inte är så konstigt med tanke på att H&M har allt från kläder och solglasögon till skor och inredning – till ett bra pris.
– Generellt beror det på väder. Vid bra väder köper norrmännen så klart mycket shorts, klänningar, sommartoppar och badkläder, säger Jonna Holmström på H&M.

KappAhl
Vi svenskar skrattar ofta gott åt olika norgehistorier (som den om vad man får för svar på 1+1 av en norsk miniräknare: ”Var god vänta”), men ibland tänker våra västra grannar till. Som när de väljer att köpa barnkläder på KappAhl inför skolstarten senare i höst.
KappAhl har ett av stans bästa utbud av barnkläder och deras egna märke Newbie är en favorit hos många föräldrar, dels för designen och dels för att kläderna alltid är gjorda av 100 procent ekologisk bomull.

Lindex
Erika Jakobsson på Lindex behöver inte ens en sekunds betänketid på sig att svara på frågan vad norrmännen handlar.
– Badkläder!, utbrister hon.
Och det klart, kommer man från ett land där det regnar 350 dagar om året kan det vara bra med lite nya badkläder när man äntligen får se solen.
Och vill man ha badkläder är Lindex rätt plats. Här finns klassikerna och de senaste nyheterna – både för vuxna och barn.

27 juni, 2018. Senast uppdaterat 14:46

Snabbväxande app ska rädda lokala föreningar

Var femte förening i Västerbotten har försvunnit de senaste tio åren. Nu ansluter sig bland annat ­Skellefteå AIK, Skellefteå FF, Sunnanå, Morön, Skellefteå Ridklubb, Gamla Stan och Soo Shim Taekwondo till den snabbväxande ­appen ­Supporter, som ska stärka det lokala föreningslivet.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra ­möjligheter att utveckla föreningen, säger Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

Att många lokala föreningar blöder ekonomiskt är ingen hemlighet och definitivt ingen nyhet. De senaste tio åren har närmare 150 klubbar i ­Västerbotten försvunnit. I riket är siffrorna än mer alarmerande; här har drygt 1 300 av föreningarna avvecklats under samma tidsperiod.
Den dystra utvecklingen har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda föreningslivet.
Den senaste och mest spännande är den ­nylanserade appen Supporter, utvecklad i Skellefteå och uppbackad av de lokala föreningarna med superstjärnorna Hanna Marklund och Jonathan Pudas i spetsen.

Idén bygger på de klassiska rabatt­häftena, fast i ­digital form. Som ­ansluten användare får du ­dagligen lukrativa rabatter från butiker och restauranger, samtidigt som du ­supportar din klubb. Hälften av behållningen från de 49 kronor månads­abonnemanget kostar går sedan oavkortat till din favoritförening.
– Självklart har ekonomin en stor påverkan på våra möjligheter att utveckla föreningen. Vi vill satsa ännu mer på både dam och ungdom för att långsiktigt vara en förening som ger alla som vill chansen att nå sina drömmar, ­säger ­Skellefteå AIK:s marknadschef Håkan Billing.

I uppstarten är 42 lokala för­eningar ­anslutna till Supporter, som innehåller över 200 ­erbjudanden från mer än 100 företag i Skell­efteå Kommun. Det här betyder att du som ­användare kan spara tusentals kronor på att supporta din ­lokala förening.
– Samhället förändras och föreningar är inte lika attraktiva att vara med i, då det krävs en hel del av medlemmar och ideellt arbete för att få ekonomin att gå ihop, säger Sunnanås marknadschef Inger Arnesson och fortsätter:
– I den meningen är initiativ som Supporter oerhört viktigt!

Supporter finns från och med 7 maj tillgänglig att ladda ner från App Store och Google Play.

Här kan du ladda ner appen https://supporter.app/

SUPPORTER

STÖTTA DIN FÖRENING OCH TA DEL AV HUNDRATALS ERBJUDANDEN
Ladda ner Supporter via App Store/Google Play.
Ta del av fler än 200 fina lokala erbjudanden.
Samtidigt som du stöttar din favoritförening.

Vill du veta mer? Surfa in på http://supporter.app/

27 maj, 2019. Senast uppdaterat 15:08

Citykompaniet – Sveriges näst bästa citygalleria

Citykompaniet placerade sig på en fin andra plats i den Köpcentrumrapport som Market tar fram varje år.
Betyget för säkerhet är det högsta betyget i riket, Citykompaniet ökade det totala betyget rejält och klättrade en hel del placeringar mot föregående år.

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25

Undersökningen genomförs i januari varje år, 3400 personer i åldrarna 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. 405 handelsplatser i landet är med i bedömningen.

Det som betygssätts är Prisnivå, Butiksutbud, Bekvämlighet, Trivsel, Läge, Parkering, Serveringar, Info & Reklam, Bemötande, Tillgänglighet till WC samt trygghet & säkerhet.

– Det är givetvis jätteroligt att CK hamnar på andra plats i kategorin Citygallerior, säger Maria Rautio, centrumledare vid Citykompaniet och fortsätter:

– Det är en bra undersökning där man kan avläsa i poängen var vi är starka och var vi har mer att jobba med. Det var flera handelsplatser i Skellefteå som placerade sig bra i undersökningen vilket känns otroligt kul och viktigt för hela handeln i Skellefteå.

Bland Sveriges 405 handelsplatser placerade sig Citykompaniet på en 26:e plats.
Citygalleria topp 5 1, Mitt i City, Karlstad 45,1 2, Citykompaniet, Skellefteå 44,9 3, Gallerian Nian, Gävle 42,1 4, Kupolen Köpcentrum, Borlänge 40,6 5, Citygallerian, Karlshamn 38,9

29 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:25