Delar ut 1,7 ton frukt – till 140 företag: ”Veckans höjdpunkt”

Ica Supermarket Moröns satsning på fruktkorgar kan inte beskrivas som något annat än en succé.
Varje vecka delar de ut 1,7 ton frukt till över 140 företag i Skellefteå.
– Många företag säger att det är veckans höjdpunkt när vi kommer, vilket är fantastiskt roligt, säger Isabell Burström och Stefan Tolonen som är ansvarig för ”Frukt på jobbet”.

16 januari, 2018. Senast uppdaterat 13:45

För sex år sedan började Ica Supermarket Morön dela ut fruktkorgar till företag runt om i stan. För varje år har intresset för ”Frukt på jobbet” ökat och för tillfället delar de ut frukt till över 140 företag – varje vecka.

– Det är otroligt roligt att det har gått så bra. Många företag som vi kommer ut till säger att det är veckans höjdpunkt när vi kommer. Vilket självklart fantastiskt roligt att höra då vi satsar mycket på vår service, säger Isabell Burström och Stefan Tolonen som är ansvariga för ”Frukt på jobbet”.

Ingen ur personalen behöver springa på stan och köpa frukt. Man får allt på en och samma faktura, och slipper hålla koll på kvitton.

Varje vecka delar Ica Supermarket Morön ut 1,7 ton frukt och Isabell tror att hemligheten är att det är så enkelt och smidigt för företag att beställa via dem.

– Det är otroligt okomplicerat. Ingen ur personalen behöver springa på stan och köpa frukt. Man får allt på en och samma faktura, och slipper hålla koll på kvitton. Man kan också göra snabba ändringar och sedan får man det levererat till sig. Ett mail är allt som behövs, säger Isabell.

Variera vecka till vecka

Hur mycket och vilka frukter man vill ha till sitt företag bestämmer man helt själv, och man kan variera sig från vecka till vecka. Förutom frukt levererar Ica Supermarket Morön även exempelvis frukost, semlor, presentkorgar, nybakta bullar och allt som kan tänkas behövas till personalfesten.

– Det är många som vill ha lite sötare fika mot slutet av veckan och då fixar vi självklart det. Sedan är det väldigt populärt att få exempelvis lussebullar i jul och under kanelbullens dag har vi det väldigt hektiskt kan jag säga, säger Stefan.

Här är några av produkterna Ica Supermarket Morön kör ut

  • Frukt
    Fräsch frukt, och företagen bestämmer själva hur mycket och vilka frukter som ska levereras.
  • Personalfest?
    – Då levereras snacks, dricka, ost, chark med mera.
  • Frukost?
    Bröd, pålägg, juice, eller vad man nu önskar till frukost.
  • Lunch och middag?
    De har flera olika färdigrätter, kallskuret och grillade rätter.
  • Gratulationer?
    Då gör de presentkorgar enligt kundens önskemål.
  • Specialare
    – Lussebullar i juletid, semlor lagom till fettisdagen, kanelbullar till kanelbullens dag.

ICA Supermarket Morön

Läs mer om Frukt på jobbet här:
http://icamoron.se/

16 januari, 2018. Senast uppdaterat 13:45

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15