5 designmärken – som du endast hittar i en butik i Skellefteå

Vill du ha likadana glasögon som Johnny Depp eller Lady Gaga? I så fall ska du gå till Optiker Burman. De säljer några av världens mest exklusiva märken.
– Vi vill ha ett utbud som man inte hittar hos någon annan, säger Lotta Johansson, delägare på Optiker Burman.

10 juli, 2017. Senast uppdaterat 05:49

Vissa tänker på glasögon som ett synhjälpmedel, men det gör man inte på Optiker Burman. Där ser man glasögonen som ett smycke – något som ska vara kul och personligt.

– Det viktigaste vi har är glasögonen. De syns hela tiden och därför tycker jag verkligen att man kan se det som ett smycke, som man ska välja med omsorg, säger Lotta Johansson, delägare på företaget.

Optiker Burman hette tidigare Burmans Optik och startades 1927 av Oskar Burman, men sedan 2004 är företaget med i Klarsynt, Sveriges största fristående optikerkedja, och numera drivs Optiker Burman av Lotta Johansson och Hans Burman, barnbarn till Oskar. 
Målsättningen hos Optiker Burman är hög – de vill vara norra Sveriges ledande optiker inom glasögon och för att nå dit är de ett få optikerföretag i Norrland som reser på mässor över hela världen, gärna flera gånger per år.

– Vi är på minst två mässor per år, utöver de svenska. Vi är i Milano, Paris, München, där de största optikermässorna är. Många leverantörer väljer ut vissa som ska få sälja deras produkter. De är noga med hur vi tänker när vi jobbar med produkterna. Att vi prioriterar kvalitet, säger Lotta Johansson.

Det viktigaste vi har är glasögonen. De syns hela tiden och därför tycker jag verkligen att man kan se det som ett smycke, som man ska välja med omsorg.

För till skillnad från lågpriskedjorna kan Optiker Burman helt och hållet själva bestämma vilka glasögon de ska ta in och därför blir utbudet och variationen mycket större än i andra butiker – och kvalitén är högre.
– Lågpriskedjorna har inga reservdelar, och det talar för sig själv. Går det sönder något på glasögonen måste du beställa ett helt nytt par. Vi har garantier på alla våra produkter, säger Lotta.

Företagets målmedvetna satsning på hög kvalitet och att de ofta är ute på mässor över hela världen gör att de har samarbeten med många av de mest välkända glasögontillverkarna så som Theo, Örgreen och Anna-Karin Karlsson.
– Vi vill ha ett utbud som man inte kan hitta hos någon annan, säger Lotta Johansson.

Gemensamt för många av dessa märken är att det är mycket starka färger – och Lotta har märkt att fler och fler kunder vågar sticka ut när de gör sina glasögonval.

– Ja, det tycker jag. Särskilt de som en gång har börjat. De tycker det är trevligt när någon kommenterar deras glasögon. Många vågar mer och det är bra. Man ska våga synas, säger Lotta Johansson.

Vi vill ha ett utbud som man inte kan hitta hos någon annan.

Fem kvalitetsmärken som du hittar hos Optiker Burman

Anna-Karin Karlsson

Lottas kommentar: Hon jobbar mycket med extrema båga. Mycket färg och mycket guld. Väldigt mycket utstickare. Det finns både vanliga glasögon och solglasögon.
Kändis som bär märket: Lady Gagy.

Örgreen

Lottas kommentar: Ett danskt märke. Det speciella med dem är deras titanbågar, det bästa titanet. Bra passform, bra kvalitet och väldigt bra storlekar. De är i framkant där.

Moscot

Lottas kommentar: Väldigt gammalt märkte, som funnits i över hundra år. Vi har varit och hälsat på dem i New York. Det är lite vintage-tänk på deras glasögon.

Kändis som bär märket: Johnny Depp
.

Savile Row

Lottas kommentar: Ett gammalt stabilt märke. Det är mycket runda glasögon och du kan få dem i guld och silver bland annat. Man kan specialbeställa dem om man vill.  Längre skalmar.

Theo

Lottas kommentar: Unik design och ett enormt färgutbud.
Kändis som bär märket: Elton John

10 juli, 2017. Senast uppdaterat 05:49

Glädjebeskedet: Nya Arken tar tillbaka klassikern

Saknar du också det lilla extra till kaffet?
Då blev precis den här vintern så mycket roligare för dig.
Nya Arken firar nämligen sitt ettårsjubileum med att ta tillbaka den klassiska favoriten.

18 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:18

I slutet av oktober har det gått ett år sedan Malte Tjäder och Anna Ljuslinder Tjäder tog över den anrika restaurangen. Och på kort tid har det skett stora förändringar.
Under nytt namn och i nyrenoverade lokaler har Skellefteborna fått njuta av ett fantastiskt julbord, stans godaste smörgåstårta – samt sedan maj fått frossa i den bästa Take Away-buffén.
Som tidigare ligger främsta fokus på lunchen, där man dagligen kan välja mellan tre hemlagade rätter varav en klassiker.

– Vi ligger nära till allt och alla känner till stället. Vi har en trogen kundkrets och det är kul att även nya ansikten hittat hit. Det har varit ett fantastiskt första år, säger Malte Tjäder och fortsätter:

– Vi ställer alltid hög krav på vad vi serverar och en stor anledning till att det funkat så bra tror jag är att här finns något för alla. Utöver tre olika varmrätter erbjuder vi alltid 30 olika sallader och kalla såser.

Take away-buffén är populärt bland Skelleftebor på språng.

Det känns jättekul att ta tillbaka en gammal klassiker som varit så efterlängtad.

Den anrika restaurangen har funnits sedan 50-talet och att det är ett populärt lunchalternativ råder det knappast något tvivel om.

Nu laddar de nya ägarna för jubileet och lagom till ettårsdagen plockar de fram en gammal favorit; hembakad gokaka. Ett glädjebesked – inte minst för de trognaste kunderna.

– Det känns jättekul att ta tillbaka en gammal klassiker som varit så efterlängtad, säger Malte Tjäder.

Precis som ifjol gör Nya Arken en storsatsning på julbord, som går att boka från den 25 november. Malte och Anna har genom sin cateringfirma Maltes Mat gjort sig kända för sina nyskapande smakupplevelser, på norrländska råvaror. Något som också kommer att märkas på julbordet.

Vill du boka julbord eller veta mer om Nya Arken? Här hittar du mer info.

NYA ARKEN

18 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:18

Skidmeckat fyller 50 år – listar alla trender

Skifix är en av de största skiduthyrarna i Sverige.
I år firar företaget 50 år i branschen.
Här berättar ägaren Niklas Kassberg Wall om framgångsfaktorn och listar säsongens hetaste trender.

17 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:11

Under de senaste femtio åren har många familjer besökt Skifix. För alla vuxna och barn som gillar att åka utför är det ett verkligt mecka.

Företaget, som hyrt ut skidor sedan 90-talet, har en butik på Kopplingsvägen 10A i Boden men sedan några år tillbaka kan man även beställa säsongens skidutrustning via deras hemsida, skifix.com.

Ett enkelt och smidigt alternativ som ökar i populäritet år för år.

– Många som en gång har börjat hyra hos oss kommer tillbaka år efter år. Dels för att det är så smidigt och dels för att man såklart sparar väldigt mycket pengar, säger Skifix ägare Niklas Kassberg Wall.

En bra affär, särskilt på barn- och juniorsidan, där man sällan har skidorna mer än kanske två säsonger.

Om man exempelvis hyr begagnad alpinutrustning, så är priset endast 745 kronor för två säsonger. Skidor, bindning och pjäxor ingår i samtliga paket.

– En bra affär, särskilt på barn- och juniorsidan, där man sällan har skidorna mer än kanske två säsonger innan det är dags att byta, säger Niklas Kassberg Wall och fortsätter:

– Våra begagnade skidor är alltid nyslipade och vallade. Om barnen växer ur pjäxan eller skidorna kan du göra ett mellanbyte för endast 100 kronor under hyrtiden. Lägger du till hundra kronor kan du byta skidorna mellan eller under säsongen.

Trendkänslig
Niklas Kassberg Wall började på företaget 2001 och med sina många år i branschen har han sett otaliga trender gå i vågor. Och han understryker just att skidvärlden är väldigt trendkänslig.

– Visst är det så. Just nu är det stor efterfrågan på breda och lätta skidor, anpassade för toppturer, friåkningsskidor för hela berget, parkskidor för freestyle-åkning samt pistsmiskare, för åkare som gillar att gasa i svängarna.

Vill du också förbättra din skidåkningen eller kolla in de senaste trenderna? Kom in till Skifix på Kopplingsvägen 10 A eller surfa in på skifix.com.

SKIFIX

17 oktober, 2018. Senast uppdaterat 12:11