5 designmärken – som du endast hittar i en butik i Skellefteå

Vill du ha likadana glasögon som Johnny Depp eller Lady Gaga? I så fall ska du gå till Optiker Burman. De säljer några av världens mest exklusiva märken.
– Vi vill ha ett utbud som man inte hittar hos någon annan, säger Lotta Johansson, delägare på Optiker Burman.

10 juli, 2017. Senast uppdaterat 05:49

Vissa tänker på glasögon som ett synhjälpmedel, men det gör man inte på Optiker Burman. Där ser man glasögonen som ett smycke – något som ska vara kul och personligt.

– Det viktigaste vi har är glasögonen. De syns hela tiden och därför tycker jag verkligen att man kan se det som ett smycke, som man ska välja med omsorg, säger Lotta Johansson, delägare på företaget.

Optiker Burman hette tidigare Burmans Optik och startades 1927 av Oskar Burman, men sedan 2004 är företaget med i Klarsynt, Sveriges största fristående optikerkedja, och numera drivs Optiker Burman av Lotta Johansson och Hans Burman, barnbarn till Oskar. 
Målsättningen hos Optiker Burman är hög – de vill vara norra Sveriges ledande optiker inom glasögon och för att nå dit är de ett få optikerföretag i Norrland som reser på mässor över hela världen, gärna flera gånger per år.

– Vi är på minst två mässor per år, utöver de svenska. Vi är i Milano, Paris, München, där de största optikermässorna är. Många leverantörer väljer ut vissa som ska få sälja deras produkter. De är noga med hur vi tänker när vi jobbar med produkterna. Att vi prioriterar kvalitet, säger Lotta Johansson.

Det viktigaste vi har är glasögonen. De syns hela tiden och därför tycker jag verkligen att man kan se det som ett smycke, som man ska välja med omsorg.

För till skillnad från lågpriskedjorna kan Optiker Burman helt och hållet själva bestämma vilka glasögon de ska ta in och därför blir utbudet och variationen mycket större än i andra butiker – och kvalitén är högre.
– Lågpriskedjorna har inga reservdelar, och det talar för sig själv. Går det sönder något på glasögonen måste du beställa ett helt nytt par. Vi har garantier på alla våra produkter, säger Lotta.

Företagets målmedvetna satsning på hög kvalitet och att de ofta är ute på mässor över hela världen gör att de har samarbeten med många av de mest välkända glasögontillverkarna så som Theo, Örgreen och Anna-Karin Karlsson.
– Vi vill ha ett utbud som man inte kan hitta hos någon annan, säger Lotta Johansson.

Gemensamt för många av dessa märken är att det är mycket starka färger – och Lotta har märkt att fler och fler kunder vågar sticka ut när de gör sina glasögonval.

– Ja, det tycker jag. Särskilt de som en gång har börjat. De tycker det är trevligt när någon kommenterar deras glasögon. Många vågar mer och det är bra. Man ska våga synas, säger Lotta Johansson.

Vi vill ha ett utbud som man inte kan hitta hos någon annan.

Fem kvalitetsmärken som du hittar hos Optiker Burman

Anna-Karin Karlsson

Lottas kommentar: Hon jobbar mycket med extrema båga. Mycket färg och mycket guld. Väldigt mycket utstickare. Det finns både vanliga glasögon och solglasögon.
Kändis som bär märket: Lady Gagy.

Örgreen

Lottas kommentar: Ett danskt märke. Det speciella med dem är deras titanbågar, det bästa titanet. Bra passform, bra kvalitet och väldigt bra storlekar. De är i framkant där.

Moscot

Lottas kommentar: Väldigt gammalt märkte, som funnits i över hundra år. Vi har varit och hälsat på dem i New York. Det är lite vintage-tänk på deras glasögon.

Kändis som bär märket: Johnny Depp
.

Savile Row

Lottas kommentar: Ett gammalt stabilt märke. Det är mycket runda glasögon och du kan få dem i guld och silver bland annat. Man kan specialbeställa dem om man vill.  Längre skalmar.

Theo

Lottas kommentar: Unik design och ett enormt färgutbud.
Kändis som bär märket: Elton John

10 juli, 2017. Senast uppdaterat 05:49

Hon blir ny verksamhetschef på Folkparken

Lina Björk Larsson har av Folkparkens styrelse utsetts till ny verksamhetschef.
Hon har arbetat som tillförordnad vd sedan november i fjol.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

– För Folkparken är det jättebra att Lina nu fortsätter som verksamhetschef. Vi i styrelsen är mycket nöjda med det arbete hon gjort sedan hon tillträdde, vilket gör att hon har vårt och personalens fulla förtroende säger Lillian Carlstenn, styrelseordförande på Folkparken.

Lina är inte det enda nya ansiktet på folkparken. 2018 genomfördes en omorganisation samt pensionsavgångar som har lett till att personalgruppen i stort sett är helt ny från i höstas. Nya i köket är Susanne Sigården och Linda Lind. Husvärdar är Ida Fryxell, Stina Sundbom och Klas Jonsson. Sedan tidigare arbetar Carola Glas och Carolina Norberg på Folkparken.

– Jag är otroligt glad och stolt över det förtroendet jag fått. Vi är ett starkt team nu på Folkparken som alla strävar efter samma målbild. Vi vill föra Folkparken framåt med respekt för ”parkens” historia säger Lina Björk Larsson.

Hon har tidigare jobbat på Folkparken med marknadsföring och försäljning.

22 mars, 2019. Senast uppdaterat 09:43

Skelleftebyrån som växer i rekordtakt

Less på krånglig redovisning – utan någon att fråga?
Hos nystartade Bright är dörren alltid öppen och här finns expertisen under ett och samma tak.

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15

Alla kan nog skriva under på att det ska vara ­roligt och enkelt att vara ­företagare. Arbetstid och energi ska läggas på uppgifter som har med den egna verksamheten att göra – du ska inte villrådigt ­behöva kryssa mellan olika digitala verktyg utan någon att rådfråga.
Det har Bright redovisning & revision på Storgatan 31C i Skellefteå tagit fasta på.
– Vi ligger helt klart i framkant vad ­gäller digitala lösningar för våra kunder och kommer alltid att hänga med i ­branschens utveckling. Det avgörande är att lyssna på kunden och hjälpa dem in i den mer digitala världen i deras takt och på deras villkor, och inte ge avkall på den personliga kontakten, säger Joel Brännström, auktoriserad revisor.

Under samma tak
Idén till nystartade Bright uppstod i höstas då Joel Brännström, Åsa Lundström, Lars Edman, Maria Pettersson och Maria Nilsson pratade om saker som kunderna oroar sig för, som tar onödig tid och drar ned produktiviteten. Och hur man på ett enkelt sätt kan erbjuda all ekonomisk konsultation – under ett och samma tak. En affärs­idé började ­utkristalliseras och kort därefter startade de Bright med målet att erbjuda ett brett tjänsteutbud med stor flexibilitet. Allt för kundens bästa.
Joel Brännström fördjupar resonemanget:
– Alla bolag och alla företagare är unika. Vi har upplevt att många företagare inte har lika bråttom in i den helt digitala världen, något vår bransch som helhet gärna vill ge sken av. Här kommer ­dörren alltid att vara öppen för frågor och rådgivning. Vi vill att det ska kännas familjärt att besöka vårt kontor.

Växt snabbt
Kontor öppnades i ­nyrenoverade loka­ler i ­centrala Skellefteå och ­verk­sam­heten har expanderat rekordsnabbt. ­Sedan startskottet i oktober har företaget växt till 16 anställda – och består nu av nio redovisningskonsulter, sex revisorer och en administratör. Brights senaste anställda Erika flyttar hit från Umeå i början av april.
– Erika är en relativt nyutexaminerad auktoriserad revisor och kommer stärka vårt redan starka team ytterligare, säger Joel.
– Vår snabba utveckling är ett bevis på att vi tänker rätt. Förutom att ha kunden i fokus vill vi också värna om vår egen personal. Har vi en personal som trivs och mår bra märks det i kontakten med kunden, så att de känner sig uppskattade, vilket förhoppningsvis leder till att vi får ett gott renommé och nya kunder. Vi tror inte att det är krång­ligare än så, säger Åsa Lundström, ­auktoriserad ­redovisningskonsult.

BRIGHT REDOVISNING & REVISION

20 mars, 2019. Senast uppdaterat 11:15